هر آنچه که در رابطه با چراغ دی لایت (Day Light) باید بدانید

دی لایت چیست

چراغ دی لایت یا روشنایی در روز که در زبان انگلیسی از نام Daytime running lamps یا DRL برای آن استفاده می‌کنند، یکی از انواع چراغ‌های محبوب رانندگان است. در شب، چراغ‌های جلو و عقب شما روشن می‌شوند، به این معنی که رانندگان دیگر به راحتی شما را تشخیص می‌دهند. با این حال، در طول روز، اکثر رانندگان چراغ‌های خود را خاموش می‌کنند و تشخیص سریع وسایل نقلیه دیگر کار آسانی نیست. در اینجا چراغ دی لایت به کمک می‌آید تا مشکل روز را نیز حل نماید. علاوه بر کاربرد گفته شده، چراغ daylight تاثیر دو چندانی در زیبایی و خاص بودن خودروی شما نیز دارد. احتمالاً زمانی که در خیابان هستید، هر دفعه به این دسته از خودروها که به چراغ دی لایت مجهز شده‌اند دقت کرده‌اید و ناخودآگاه چشمان شما را به سمت خود کشیده‌اند. این همان تاثیری است که طراحان این چراغ به دنبال آن بوده‌اند تا بدین طریق نه تنها زیبایی خودرو نظر شما را جلب کرده بلکه ایمنی شما نیز بالاتر رود تا خودروی مربوطه را نادیده نگیرید. گاهی حتی فرم دی‌لایت‌ها نقش امضای یک کمپانی خودروسازی را بازی می‌کنند. مانند دی‌لایت‌های C شکل خودروهای رنو که طی سال‌های اخیر در تمامی محصولات این خودرو دیده می‌شوند.

 

چراغ دی لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

از دهه ۱۹۹۰ میلادی این چراغ‌ها عمدتاً وارد بازار خودروهای لوکس شدند و به تدریج استفاده از آن در بسیاری از خودروها رایج شد. لامپ‌های روز یا همان دی لایت (DRL) یک وسیله روشنایی در جلوی وسایل نقلیه موتوری هستند که به‌طور خودکار در زمان روشن شدن موتور، روشن می‌شوند. پس روشن یا خاموش بودن این چراغ‌ها در کنترل راننده نیست و به‌طور کلی در طول روز هم روشن هستند. بنابراین نمی‌توان این چراغ‌ها را بدون دستکاری خاموش کرد. در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می‌توان این چراغ‌ها را خاموش کرد.

کاربرد چراغ دی لایت کاملاً متفاوت از سایر چراغ‌های خودرو است. در حالی که اکثر چراغ‌های خودرو برای کمک به رانندگان برای دیدن بهتر خیابان‌ها و جاده‌ها در نظر گرفته شده، چراغ DRL برای کمک به سایر رانندگان و افراد پیاده در نظر گرفته شده تا بتوانند خودروی شما را به صورت واضح ببینند. این چراغ‌ها نسبتاً کم نور هستند و توانایی روشن کردن جاده را برای شما ندارند و در نتیجه هیچگاه جایگزین سایر چراغ‌های خودرو مانند چراغ جلو یا مه شکن نبوده و نمی‌تواند باشد.

کشورهایی که به دلیل مجاورت با قطب جنوب یا شمال، ممکن است بخشی از سال را در نور کم به‌سر ببرند. در این حالت استفاده مداوم از چراغ‌های خودرو یا مه‌شکن‌ها می‌تواند به باتری آسیب بزند. دی‌لایت‌ها بهترین راه‌حل برای این شرایط هستند. دی‌لایت‌ها هم‌چنین در تونل‌ها و زیرگذرها نیز می‌توانند راه‌گشا باشند.

از آنجایی که چراغ دی لایت برای روشنایی جاده طراحی نشده است، اغلب به جای لامپ‌های هالوژن با چراغ‌های LED ساخته می‌شود. چرا‌غ‌های ال‌ای‌دی ماندگاری طولانی دارند، انرژی کارآمدی دارند، ضدآب هستند، قابلیت انعطاف‌پذیری و ژله‌ای دارند و نور سفید روشنی از خود ساطع می‌کنند. این ال‌ای‌دی‌ها بسیار کم مصرف بوده و آسیبی به باتری وارد نمی‌کنند.

اگر چراغ دی لایت در خودروی شما به‌صورت استاندارد تعبیه نشده است، می‌توانید آن‌ها را خودتان خریداری کرده و به خودروی خود اضافه نمایید. فرآیند نصب کیت دی لایت کمی پیچیده‌تر از تعویض لامپ چراغ جلو است، بنابراین بهتر است دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید یا با یک برقکار خودرو صحبت نمایید.

خرید دی لایت فابریک جک S5

اگر به دنبال خرید دی لایت جک S5 یا دی لایت دوکاره جک S5 با کیفیت بالا و ضمانت کارکرد هستید حتماً محصول ما را مشاهده نمایید.

محل قرارگیری چراغ DayLight معمولاً در کنار چراغ‌های جلو یا نزدیک به مه‌شکن‌ها و سپر است. از دی‌لایت در نمای عقب استفاده نمی‌شود چرا که در این بخش وجود چراغ‌هایی با تلق یا روکش قرمز و چراغ ترمز به خودی خود جلب توجه کافی می‌کند و نیازی به استفاده از آن نیست. البته ممکن است برخی مالکان به‌صورت سلیقه‌ای تمایل به نصب دی‌لایت عقب داشته باشند اما این‌کار به‌صورت پیش‌فرض از سوی کارخانه انجام نمی‌شود. در نمای روبه‌رو، دی‌لایت‌ها معمولاً به شکل نواری هستند. طراحان با استفاده از نوار دی‌لایت و قابلیت انعطاف‌پذیری آن‌ها، به این چراغ‌ها فرم داده و نمای آن‌ها را زیباتر می‌کنند.

 

چراغ دی لایت در برابر چراغ جلو و مه شکن

در طول روز، اکثر رانندگان چراغ‌های جلو خود را خاموش می‌کنند. در این وضعیت دی لایت ایمنی جاده را با کمک به رانندگان برای دیدن سریع سایر وسایل نقلیه افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که دی لایت نمی‌تواند نقش چراغ مه شکن را نیز داشته باشد. در زمان رانندگی، چراغ‌های مه شکن بدون ایجاد تابش خیره کننده، مه را قطع می‌کنند. به‌طور معمول، وسایل نقلیه دارای دو مجموعه چراغ مه شکن هستند. یکی در جلوی وسیله نقلیه است که به عنوان چراغ جلو عمل می‌کند. دیگری در قسمت عقب به عنوان چراغ عقب قرار دارد. درنهایت باید گفت که دی لایت‌ها قرار نیست جایگزین چراغ‌های جلو شوند.

 

انواع چراغ دی لایت

چراغ‌های دی لایت به دو نوع استاندارد کارخانه‌ای (فابریک) و دی‌لایت‌های افترمارکت (غیرفابریک) دسته‌بندی می‌شوند.

چراغ‌های روشنایی در روز فابریک که کارخانه‌های سازنده اتومبیل به‌صورت استاندارد روی محصولات خود نصب می‌کنند، معمولاً به صورت یک نوار نسبتاً باریک که درون آن چندین چراغ ال‌ای‌دی کوچک جاسازی شده است، طراحی می‌شوند. این‌گونه دیلایت‌ها معمولاً درون چراغ‌های جلو و یا در بخش‌های جانبی سپر و اطراف قاب مه‌شکن جاسازی می‌شوند.

دیلایت‌های غیرفابریک موجود در بازار، معمولاً بر حسب جنس بدنه و یا شکل ظاهری چراغ‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی شده و با اسامی متنوعی شناخته می‌شوند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • دیلایت مربعی
  • دیلایت کریستالی
  • دیلایت ژله‌ای
  • دیلایت گرد
  • دیلایت خطی
  • دیلایت انعطاف پذیر یا فلکسیبل

 

دی لایت دوکاره

بعضی از چرا‌غ‌های دی لایت به‌صورت دو کاره به بازار عرضه می‌شوند. منظور از دو کاره بودن این است که می‌توانید استفاده دومی نیز از آن بکنید. برای مثال در نقش چراغ راهنما، به رنگ نارنجی چشمک زن در می‌آید. در زمان خرید این دسته از دی لایت‌ها حتماً باید به فروشنده تاکید کنید که دو کاره باشند.

 

تاریخچه چراغ دی لایت

مطالعات مختلفی در دهه ۱۹۷۰ صورت پذیرفت که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که استفاده از چراغ DayLight در کشورهایی که نور کمتری به خصوص در زمستان دارند، باعث کاهش چشمگیر تصادفات می‌شود. به همین دلیل کشورهایی مانند سوئد، نروژ، ایسلند، دانمارک و کانادا جزء اولین کشورهایی بودند که DRL را برای همه وسایل نقلیه الزامی کردند. اولین کشور سوئد بود که در سال ۱۹۷۷ استفاده از Day light را اجباری کرد. همچنین اولین خودروسازان نیز ساب (Saab) و ولوو (Volvo) بودند که DRL را در خودروهای خود پیاده‌سازی کردند.

اکنون استفاده از چراغ دی لایت در کانادا اجباری است. طبق استاندارد ۱۰۸ ایمنی وسایل نقلیه موتوری کانادا، تمام وسایل نقلیه جدیدی که پس از ۱ ژانویه ۱۹۹۰ ساخته یا وارد شده‌اند باید دارای Day Light باشند. این استاندارد استفاده از چراغ‌های جلوی کم ولتاژ و همچنین هر رنگ لامپ از سفید، کهربایی و برخی زرد را مجاز می‌داند. در استرالیا نیز استفاده از این چراغ مجاز است اما الزامی به استفاده از آن نیست.

در ایران هیچگونه اجباری در استفاده از دی لایت وجود ندارد اما استفاده از آن غیرقانونی نیز نیست. خودروسازهای داخلی نیز هنوز زیر بار استفاده از این چراغ و قرار دادن آن به عنوان یک آپشن نرفته‌اند. استفاده از دی‌لایت در شهرهای شمالی کشور که آب و هوای مه آلودی دارند یا استان‌های جنوبی که دچار ریزگرد می‌شوند امری ضروری به‌نظر می‌رسد و می‌تواند به‌طور جدی باعث افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان شود.

اما این تمام ماجرا نبود و تاکنون بحث‌های زیادی در رابطه با اینکه واقعاً این چراغ‌ها تاثیر مثبتی دارند و یا نه، شده است. بسیاری حتی پا را فراتر گذاشته و معتقدند نه‌تنها این چراغ‌ها کمکی به دیده شدن در روز نمی‌کنند، بلکه تاثیر عکس دارند. برای مدتی، چندین ایالت آمریکا استفاده از این چراغ‌ها را به‌طور کامل ممنوع کردند. در دهه ۱۹۹۰، شرکت خودروسازی جنرال موتورز برای گنجاندن دی لایت در تمام خودروهای ایالات متحده تلاش کرد و حتی از اداره ملی ایمنی ترافیک، درخواست مجوز کرد. این با مقاومت مواجه شد، اما در نهایت مقررات دولتی اجازه داد خودروهایی با چراغ‌های روشنایی در روز در جاده‌های ایالات متحده حرکت کنند.

آرام آرام چراغ‌های DRL به بازار سایر کشورهای اروپایی نیز راه پیدا کرد و محبوبیت آن چندین برابر شد. از سال ۲۰۱۱ تمام خودروهای تولیدی در اروپا ملزم به استفاده از این چراغ شده‌اند.

 

گالری تصاویر چراغ دی لایت

دی لایت آئودی R8

دی لایت آئودی R8

 

دی لایت بی ام و M4

دی لایت بی ام و M4

دی لایت لکسوس LS

دی لایت لکسوس LS

دی لایت پورشه کاین

دی لایت پورشه کاین

 

علت روشن نشدن دی لایت جک S5

روشن نشدن دی لایت جک S5 به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد که رایج‌ترین آن‌ها، وجود ایراد در سیم کشی برق خودرو می‌باشد. همچنین ممکن است به دلیل وجود ایراد در ال‌ای‌دی‌های موجود در دی لایت، این چراغ روشن نشود.

آشنایی با چراغ دی لایت جک S5

دی لایت جک S5

 

پرسش و پاسخ

آیا می توان بر روی هر خودرویی دی لایت نصب کرد؟

بله. شما می‌توانید بر روی هر خودرویی چراغ دی لایت را نصب نمایید.

آیا مصرف برق دی لایت زیاد است؟

خیر، با توجه به اینکه دی لایت از چراغ‌های ال ای دی استفاده می‌کند، مصرف برق آن بسیار پایین است و فشاری به باتری خودرو وارد نمی‌کند.

2 دیدگاه

  1. سلام....ماشین بنده هایما s5 چراغهای دیلایت ماشین من سالم هستند اما روشن نمیشن....چون گاهی که استارت میزنم هردو چراغ سمت راست و چپ مدتی روشن میشن بعد خاموش میشن....خواستم بدونم علت چیه.? ممنون از راهنمایی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی