کاربرد چراغ مه شکن و زمان استفاده از آن در خودرو

کاربرد مه شکن

به طور معمول در قسمت جلوی یک خودرو، یک چراغ معمولی با دو وضعیت نور بالا و نور پایین و همچنین یک مه شکن وجود دارد. شاید بعضی‌ها نسبت به اهمیت چراغ مه شکن آگاه نبوده و صرفاً آن را تزیینی می‌دانند. در صورتی که اینطور نیست و اهمیت این چراغ کمتر از چراغ اصلی خودرو نیست بخصوص در وضعیت‌های خاص جاده‌ای. در ادامه این مقاله با تن پارت همراه باشید تا به بررسی کاربرد چراغ مه شکن و زمان استفاده از آن، بپردازیم.

 

کاربرد چراغ مه شکن

رانندگی در شرایط نامناسب جاده‌ای که هوا نامساعد است را در نظر بگیرید. باران‌های شدید، مه و گردوغبار از آن جمله هستند. در این حالت به دلیل اینکه دید رانندگان بسیار کم می‌شود، شرایط بسیار خطرناک است. چراغ مه شکن در این وضعیت به داد رانندگان می‌رسد و دید آنها در جاده وسعت می‌بخشد. همچنین طراحی چراغ مه شکن به‌گونه‌ای است که با افزایش زاویه تابش، مانعِ از بین رفتن دید راننده مقابل، به واسطه تابش مستقیم نور به چشم آنها خواهد شد و این ویژگی عملکرد مثبت آنها را چند برابر می‌کند. چراغ مه شکن که در انگلیسی با نام Fog Lamp شناخته می‌شود، در بخش پایینی سپر قرار گرفته است.

احتمالاً در رابطه با تفاوت چراغ‌های معمولی (Headlight) با چراغ مه شکن، کنجکاو شده باشید. نحوه تابش نور در این دو کاملاً متفاوت با یکدیگر هستند. هدف اصلی در چراغ‌های معمولی این است که با تابش زاویه کم، سطح وسیع‌تری از جاده روشن شود. اما در چراغ مه شکن، هدف متفاوت است. در مه شکن با استفاده از زاویه بالای تابش، به دنبال افزایش دید راننده در فاصله محدود هستیم. زیرا وقتی شرایط جوی نامساعد است، دید راننده بسیار محدود می‌شود و حتی چند متری خود را نیز نمی‌بیند.

تفاوت نور پایین با مه شکن

این نکته ضروری است که در شرایط عادی نیازی به استفاده از مه شکن نیست. زیرا ممکن است استفاده بی‌مورد از این چراغ باعث اختلال در دید راننده مقابل شود. در این مواقع باید از همان چراغ‌های نور بالا و نور پایین استفاده کرد. همچنین باید در نظر داشته باشید که استفاده از مه شکن برای رانندگی در سرعت پایین می‌باشد. این تفکر اشتباه است که چون از مه شکن استفاده می‌کنیم پس می‌توانیم در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز با سرعت بالا رانندگی نماییم.

در برخی از ماشین‌ها، به‌جای مه‌‌شکن از Daylight استفاده می‌شود. تنها هدف این نوع چراغ‌، رویت وسیله نقلیه شما توسط سایرین است و در دید شما، هیچ تاثیری ندارد.

 

چراغ مه شکن، نور زرد یا سفید

بحث‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که برای مه شکن از نور زرد استفاده کنیم یا سفید. آیا استاندارد خاصی در این زمینه وجود دارد؟. در جواب به این سوال باید پاسخ داد که خیر، قاعده خاصی وجود ندارد. اما باید بدانید که نور زرد در مقایسه با سفید، اشعه آبی و بنفش کمتری دارد. این قابلیت از انعکاس بیش از حد و تابش خیره کننده در زمان برخورد با قطرات مه و حتی باران، جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: چراغ مه شکن باید چه رنگی باشد؟

 

چراغ مه شکن عقب و کاربرد آن

معمولاً در عقب خودرو نیز از یک چراغ مه شکن استفاده می‌شود. کاربرد آن نیز دقیقاً مانند مه شکن جلو است و به همان ترتیب عمل می‌کند. با این تفاوت که مه شکن عقب، میزان دید را برای راننده خودروی عقب شما فراهم می‌کند تا از تصادفات شدید جلوگیری شود. در صورت روشن‌بودن مه ‌شکن عقب به دلیل رنگ قرمز آن ممکن است که سایرین، دچار اشتباه شوند. زیرا رنگ چراغ ترمز هم قرمز است. معمولاً مه شکن عقب با فاصله‌‌ای استاندارد از چراغ خطر ترمز، نصب می‌شود تا در هنگام ترمز، راننده عقب به اشتباه نیافتد.

چراغ مه شکن عقب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی