همه آن چیز که در رابطه با رادیاتور جک S5 باید بدانید

نحوه استفاده از رادیاتور جک s5

رادیاتور قسمتی از سیستم خنک کننده خودروی جک اس ۵ است که مایع خنک کننده درون آن ریخته می‌شود. مایع خنک کننده با گردش در موتور، گرمای موجود در آن را جذب خود کرده سپس بعد از جذب گرما به رادیاتور بر می‌گردد تا دوباره سرد شده و برای استفاده بعدی آماده شود. اگر رادیاتور به درستی عمل نکند، عملکرد موتور خودرو مختل شده و عملاً قابل استفاده نیست. پس اهمیت رادیاتور در خودرو بسیار بالاست و باید یک راننده با نحوه عملکرد و نگهداری از آن، آشنایی کامل داشته باشد.

 

نحوه عملکرد رادیاتور آب جک S5

رادیاتور از پره‌های آلومینیومی تشکیل شده است. دلیل استفاده از آلومینیوم این است که این فلز، رسانای خوبی برای گرما است و در ضمن قیمت مناسب و طول عمر خوبی نیز دارد. همیشه آب گرم از قسمت بالای رادیاتور وارد می‌شود و به همین دلیل بالای رادیاتور، محل قرارگیری آبی است که گرمای موتور را گرفته است. در پایین رادیاتور نیز آب سرد شده قرار می‌گیرد و از همان قسمت پایین نیز برای خنک سازی موتور، خارج می‌شود.

 

رادیاتور آب جک S5 کجاست؟

معمولاً رادیاتور خودرو در پشت جلو پنجره نصب می‌شود تا در معرض هوای بیرون قرار گرفته و گرمای خود را به آن منتقل کند. محل رادیاتور جک S5 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در پشت جلو پنجره نصب می‌گردد.

 

نحوه و طریقه تعویض آب رادیاتور جک s5

در خودروهای قدیمی برای تعویض آب رادیاتور باید به سراغ خود رادیاتور بروید که این موضوع خطرات زیادی را به همراه دارد به‌خصوص وقتی که آب داخل رادیاتور بسیار داغ باشد، با باز کردن درب آن، بخار داغی با شدت زیاد از آن بیرون می‌زند. اما برای تعویض اب رادیاتور جک s5، نیازی به دسترسی مستقیم به رادیاتور ندارید و باید به سراغ منبع انبساط بروید. یک مسیر ارتباطی بین منبع انبساط و رادیاتور وجود دارد که مایع خنک کننده از طریق این مسیر جابه‌جا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با منبع انبساط، خواندن مقاله “منبع انبساط چیست؟” را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

آب رادیاتور مخلوطی از آب مقطر و مایع خنک‌کننده است، به همین دلیل بعد از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست داده و نمی‌تواند به‌خوبی موتور را خنک نگه دارد. با تعویض آب رادیاتور خودرو در فواصل زمانی معین می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

نحوه تعویض اب رادیاتور جک s5، بدین‌شکل است که ابتدا منبع انبساط را پیدا کرده و درب آن را از طریق پیچاندن باز نمایید. در تصویر زیر نمایی از محل منبع انبساط جک S5 را مشاهده می‌نمایید. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که راننده‌های خودروی جک S5 می‌کنند، این است که مخزن شیشه شوی و رادیاتور را با هم اشتباه گرفته و در نتیجه محلول هر کدام را در داخل دیگری می‌ریزند. همان‌طور که مشاهده می‌نمایید درب مخزن شیشه شور دارای رنگ آبی و در پایین منبع انبساط قرار دارد و درب آن پلاستیکی است. این در حالی است که برای درب منبع انبساط هیچ‌گاه از درب پلاستیکی استفاده نشده و از جنس فلز ساخته می‌شود.

نحوه تعویض آب رادیاتور جک s5

طریقه تخلیه اب رادیاتور جک S5 طبق مراحل زیر می‌باشد:

  • خودرو را روی یک سطح صاف و خشک پارک کرده و منتظر شوید تا کاملاً خنک شود.
  • رادیاتور در جلوی محفظه موتور قرار دارد، شیر تخلیه رادیاتور جک S5 را در سمت راننده پیدا کرده و پس از قرار دادن سطل در زیر آن، با استفاده از یک آچار آلن ۱۴ اقدام به باز کردن شیر نمایید. برای باز کردن شیر تخلیه نیازی به بالا بردن خودرو با استفاده از جک ندارید. با کمی خم شدن می‌توانید کمی پشت پلاک جلوی خودرو، این شیر تخلیه را پیدا کرده و باز نمایید.
  • در این مرحله برای اطمینان از تمیز شدن رادیاتور، می‌توانید بین ۳ تا ۴ لیتر آب مقطر را از محل منبع انبساط به داخل ریخته و منتظر تخلیه کامل آن از پایین خودرو باشید.
  • هنگامی که رادیاتور کاملاً تخلیه شد، شیر را ببندید و مایع جدید خنک کننده را از محل منبع انبساط به داخل بریزید.
  • در پایان درب مخزن انبساط را بسته و خودرو را روشن نمایید تا بلوک سیلندر با کمک واتر پمپ پر شود.

علائم خرابی رادیاتور جک S5 چیست؟

چهار علامت رایج در خرابی رادیاتور جک S5 عبارتند از:

  1. گرم شدن بیش از حد خودرو به خصوص در شرایط رانندگی عادی
  2. نشتی رادیاتور
  3. جمع شدن لجن در رادیاتور
  4. کم شدن دائم مایع خنک کننده

 

رادیاتور جک s5

اگر به دنبال خرید رادیاتور جک S5 با کیفیت بالا و ضمانت کارکرد هستید حتماً محصول ما را مشاهده نمایید.

 

علت کم شدن آب رادیاتور جک S5

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور جک S5 عبارتند از:

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها
  • خراب شدن واترپمپ
  • ورود آب به سیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • نداشتن ضدیخ و رسوب‌گیری موتور
  • نشتی آب از بخاری
  • نقص فنی ترموستات
  • نشتی از درب رادیاتور
  • خرابی فن

 

حجم آب رادیاتور جک S5

برای پر کردن رادیاتور جک S5 نیاز به حدود ۶ لیتر مایع خنک کننده دارید.

8 دیدگاه

  1. ممنون از این اموزش. فقط یک مورد مهم رو اشاره نکردید در این رابطه! با این کار فقط اب داخل رادیات تخلیه میشه. اب داخل بلوکه سیلندر چون ترموستات بسته است داخل موتور محبوسه، لذا این روش شستشو تاثیر انچنانی ندارد و باید اب داخل بلوکه سیلندر هم تخلیه شود.
    • احتمالا یک مشکل خاص باشه که ماشین شما داره وگرنه من تا حالا دو تا جک اس 5 داشتم همچین مشکلی رو ندیدم.
  2. سلام پیچ تخلیه فرمودید آچار آلن 14نیاز هست اگه آچار بکس بخواهیم استفاده کنیم بوکس چند میخوره؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی