نحوه عملکرد سیستم کمکی پارک و سیستم پارک خودکار

سیستم کمکی پارک چیست

ایمنی خودرو همیشه یکی از اولین اولویت‌ها در ساخت هر وسیله نقلیه‌ای می‌باشد به شکلی که به خصوص در کشورهای جهان اول تمرکز زیادی بر روی این دسته از امکانات خودرو که بر روی ایمنی تاکید دارند، هست و به عنوان یک مزیت رقابتی بین خودروسازان تبدیل شده است. پارک کردن ماشین همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی هر راننده‌ای است. بعضی از راننده‌ها حتی بعد از چندین سال رانندگی، با پارک کردن دقیق خودرو مشکل دارند و بسیار دیده شده خودروهایی که در زمان پارک به موانع برخورد کرده و آسیب دیده‌اند. سیستم کمکی پارک، یکی از آپشن‌هایی است که در خودروهای امروزی گذاشته می‌شود تا دستیار راننده در زمان پارک باشد و به او کمک کند. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به بررسی این سیستم پرداخته و شما را با آن آشنا نماییم.

سیستم کمکی پارک چیست؟

سیستم کمکی پارک (Park Assist Systems) یک کمک پارک خودکار است که به رانندگان کمک می‌کند با استفاده از فناوری سیستم راهنمایی که با راه‌حل‌های اولتراسونیک و سایر راه‌حل‌های مبتنی بر دوربین با فناوری برتر و پیشرفته رقابت می‌کند، با دقت بیشتری پارک کنند. در واقع سیستم هوشمند کمک پارک به رانندگان کمک می‌کند تا وسایل نقلیه خود را با استفاده از پردازنده‌های کامپیوتری متصل به چندین سنسور پارک کنند. پردازنده با استفاده از سنسورهای مخصوص، زاویه فرمان را تعیین کرده و با اطلاعات موانع، معمولاً روی صفحه نمایش لمسی نمایش می‌دهد. این سیستم با تغییر دنده خودرو به دنده عقب فعال می‌شود. این کار دوربین پشتیبان را نیز فعال می‌کند و به رانندگان امکان می‌دهد پشت خودروهای خود را ببینند.

رانندگانی که از سیستم‌های Park Assist استفاده می‌کنند، عملکرد و کارایی بهتر، افزایش امنیت و ایمنی بیشتری را داشته‌اند. طبق بررسی‌ها، یک سیستم هدایت پارک مبتنی بر دوربین، ناامیدی ناشی از پارک موازی و سایر مواردی که فضاهای تنگ ایجاد می‌کنند را کاهش می‌دهد. علاوه بر کاهش استرس ناشی از پارک موازی، سیستم کمکی پارک همچنین با به حداقل رساندن احتمال خراش‌ها و ضربه‌های احتمالی که هنگام هدایت به فضاهای بسیار تنگ اتفاق می‌افتد، به شما کمک می‌کند. اگر چه بسیاری از رانندگان باتجربه هیچ تردیدی در مورد پارک کردن صحیح ندارند و بدون هیچ کمکی این کار را انجام می‌دهند، رانندگانی که مهارت کمتری دارند اغلب فضای بیشتری را نسبت به آنچه نیاز است اشغال می کنند. Park Assist نه تنها وسایل نقلیه را به فضاهای تنگ هدایت می‌کند، بلکه اختلال در جریان ترافیک در شهرهای بزرگتر را نیز کاهش می‌دهد.

این سیستم با جمع آوری اطلاعات از منابعی که در ادامه توضیح خواهیم داد، می‌تواند کار خودش را که کمک به راننده در پارک کردن خودرو است، انجام دهد. اما چه کمکی؟ این سیستم در زمان پارک خودرو دائماً محیط اطراف را مورد بررسی قرار داده و زمانی که به موانعی نزدیک می‌شوید، سعی می‌کند به شما هشدار دهد. البته وظیفه سیستم کمکی پارک است که در بسیاری از خودروها تعبیه شده است. سیستم دیگری با نام اتوپارک وجود دارد که تمام مراحل مربوط به پارک کردن خودرو را خودش به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. قابلیت اتوپارک هنوز عمومیت پیدا نکرده است و تنها در خودروهای لوکس تعبیه شده است.

 

اتو پارک یا سیستم پارک خودکار چیست؟

سازندگان خودرو سرانجام راه‌حلی سازنده را برای رانندگانی که در طول سال‌ها با پارک خودرو مشکل داشته‌اند، ارائه کرده‌اند. اکنون بسیاری از برندهای خودرو این ویژگی را در چندین مدل از خودروهای خود قرار داده‌اند و آینده به سمتی است که این قابلیت در تمام خودروها قرار گیرد و نه فقط در خودروهای لوکس.

با حالت اتوپارک، رانندگان می‌توانند از محل پارک دلخواه خود عبور کنند و صفحه نمایش خودرو زمانی که فضایی مناسب برای اندازه وسیله نقلیه آن‌ها پیدا کرد، به آن‌ها اطلاع می‌دهد. برای استفاده از خودروی مجهز شده به آپشن اتو پارک، وسیله نقلیه خود را متوقف کرده و در صورت درخواست، محل پارک مورد نظر خود را انتخاب کنید. وقتی وسیله نقلیه شما به شما هشدار داد، یک دنده را انتخاب کنید و دستان خود را از روی فرمان بردارید. ماشین‌های خودران بیشتر کار را انجام می‌دهند، اما برخی از آن‌ها به شما نیاز دارند که به عقب برگردید و ترمز کنید، زیرا ماشین خودش خودرو را هدایت می‌کند. اگرچه ماشین، شما را به درستی به داخل فضای پارک راهنمایی می‌کند، اما مهم است که هوشیار باشید و مراقب اطراف خود باشید. با پیشرفت‌های بیشتر در خودروهای خودران، نیاز به راننده به حداقل می‌رسد. آخرین پیشرفت‌ها حتی نیازی به لمس پدال‌ها نیز ندارند. در عوض، خودروهای خودران که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، می‌توانند در صورت لزوم در هنگام ترمز به جلو و عقب مانور دهند. بسیاری از مدل‌های لوکس مجهز به ویژگی کنترل از راه دور هستند که به شما امکان می‌دهد با استفاده از کلید یا گوشی هوشمند خود، در حالی که بیرون ایستاده‌اید، خودرو را پارک کنید.

در ادامه برخی از بهترین اتومبیل‌های مجهز به سیستم پارک اتوماتیک را لیست کرده‌ایم که می‌توانید در صورت علاقه به این آپشن، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید:

  • آئودی A8 2018
  • فورد اکسپدیشن ۲۰۱۸
  • تسلا مدل اس ۲۰۱۸
  • لینکلن ناوبری ۲۰۱۹
  • BMW سری ۵ ۲۰۱۹
  • جگوار I-Pace 2019
  • ولوو XC-40 2019
  • تسلا مدل ۳ ۲۰۱۸
  • مرسدس بنز S کلاس ۲۰۱۸
  • فولکس واگن GTi 2019
  • مرسدس بنز GLS 2018
  • BMW سری ۲ ۲۰۱۹
  • فورد F-150 2018
  • فولکس واگن گلف استیت ۲۰۱۸
  • فورد فوکوس ۲۰۱۸

آپشن اتو پارک چیست

منابعی که اطلاعات ورودی سیستم پارک را تامین می‌کنند عبارتند از:

حسگرهای پارک

مدتی است که از سنسورهای پارک به‌طور گسترده و زیادی در خودروها استفاده شده و به یکی از محبوب‌ترین، متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای کمکی رانندگی تبدیل شده‌اند. این سنسورها بر روی سپرهای عقب و جلو نصب شده و با محاسبه فاصله خودرو با خودروهای دیگر و یا موانع، با پخش هشدارهای صوتی به راننده در تخمین فاصله خودرو با محیط اطراف کمک می‌کند. این صداها به صورت ممتد بوده و با کمتر شدن فاصله با موانع و خودروهای دیگر در هنگام پارک، فاصله آن‌ها کمتر شده و در هنگام گذر از فاصله مجاز به صورت یک بوق ممتد در می‌آیند. برخی از خودروهای جدید علاوه بر این هشدار صوتی، با نمایش یک تصویر گرافیکی از خودرو به نمایش فاصله با خودروهای دیگر و موانع می‌پردازد.

دوربین های کمکی دنده عقب

این دوربین‌ها یک مرحله پیشرفته‌تر از سنسورهای پارک بوده و راننده با استفاده از آن‌ها قابلیت مانور بیشتری در زمان پارک کردن، خواهد داشت. این دوربین‌ها بر روی بخش عقبی خودرو نصب شده است و با زاویه اندکی به سمت پایین، دید مناسبی از بخش عقبی خودرو و موانع بر سر راه آن را به راننده می‌دهد. تصاویر این دوربین معمولاً در بخش نمایشگر خودرو به نمایش در آمده و در این موارد با استفاده از خطوط به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز به نمایش میزان فاصله با اجسام بر سر راه خودرو در بخش عقب می‌پردازد.

دوربین های ۳۶۰ درجه کمکی

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمکی پارک، استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه است. این سیستم از قیمت بالایی برخوردار بوده و در خودروهای لوکسی مانند مدل X5 شرکت BMW استفاده شده است. این سیستم با استفاده از دوربین‌های کوچکی که بر روی بدنه خودرو و در سرتاسر بدنه نصب شده، نمایی کامل از خودرو را به راننده داده و وی را از وضعیت محیط اطراف خودرو مطلع می‌سازد. این سیستم با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته به بررسی تصاویر بدست آمده از این دوربین‌ها پرداخته و به ارائه یک تصویر شبیه‌سازی شده از زاویه دید بالا که به Bird Eye View معروف است، می‌پردازد. این تصویر بهترین دید ممکن برای راننده را دارد و علاوه بر امکانات دیگر و مشاهده محیط اطراف خودرو به‌طور کامل، توانایی پارک کردن بسیار بیشتری را نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر به راننده می‌دهد.

 

پرسش و پاسخ

آیا سیستم اتو پارک امن است؟

این سیستم موانع احتمالی را کنترل می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی خطر برخورد با موانع را کاهش می‌دهد. اما سیستم همچنان به راننده برای نظارت بیشتر بر وضعیت، نیاز دارد. با این حال، بسیاری از رانندگان گزارش می‌دهند که سیستم اتو پارک کارش را بهتر از یک انسان در پارک کردن خودرو انجام می‌دهد.

چه خودروهایی دارای سیستم اتو پارک هستند؟

طیف وسیعی از خودروهای جدید دارای فناوری پارک خودکار هستند که بسته به مدل ممکن است این تجهیزات استاندارد یا اختیاری باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی