هر آنچه در رابطه با سنسور دنده عقب باید بدانید

سنسور دنده عقب چیست

اگر سن شما همراهی کند که تا دو دهه پیش و رانندگی‌های آن زمان را به یاد بیاورید، یکی از بزرگترین مشکلاتی که در رانندگی وجود داشت، پارک کردن و دنده عقب گرفتن خودرو بود. بسیار مواقعی پیش می‌آمد که ماشین خود را در جایی پارک می‌کردید و به دنبال کارهای خود می‌رفتید. اما وقتی باز می‌گشتید، این احتمال زیاد بود که با بدنه‌ای آسیب دیده مواجه شوید. اگر خیلی خوش شانس بودید، فقط خط و خشی بر روی سپر عقب یا جلو افتاده بود. این مشکل در آن دوران بسیار زیاد بود و همه تقریباً به آن عادت کرده بودند. پارک خودرو به خصوص پارک دوبل کار هرکسی نبود و نیاز به تخصص داشت. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، قطعه‌ای به خودروها اضافه شد که تا حد بسیار زیادی این مشکل را مرتفع کرد. این قطعه چیزی نیست جز سنسور دنده عقب که از طریق هشدارهای خود در زمان دنده عقب گرفتن، راننده را متوجه موانع می‌کند. پارک کردن با استفاده از این سنسور نه تنها خیلی راحت شده است بلکه دلچسب نیز شده است. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به بررسی بیشتر این قطعۀ پرکاربرد بپردازیم.

سنسور دنده عقب خودرو چیست؟

سنسورهای پارک عقب (به انگلیسی Rear Parking Sensors) قطعات کوچکی هستند که روی سپر عقب خودرو نصب می‌شوند. سنسورهای پارک عقب نزدیکی به اجسام در عقب ماشین شما را اندازه گیری کرده و از طریق بوق‌های صوتی به راننده هشدار می‌دهند. با نزدیک‌تر شدن به جسم یا مانع پشت سر، صدای بیپ سریع‌تر و مکررتر می‌شود. به طور خلاصه، سنسورهای پارک عقب، اشیا یا موانعی را که راننده نمی‌تواند از آینه دید عقب ببیند، شناسایی می‌کند.

سنسور دنده عقب کجاست

سنسورهای دنده عقب دارای اجزای مختلفی هستند. هر یک از این اجزا به نحوی در عملکرد و البته کارایی سنسورها تاثیر دارند. در حالت کلی می‌توان گفت که هر سنسور دنده عقب دارای بخش‌های زیر می‌باشد:

  1. یونیت: این قطعه در حقیقت یک پردازنده به حساب می‌آید که وظیفه تجزیه و تحلیل سیگنال‌های ورودی را بر عهده دارد. عملکرد دقیق سنسور دنده عقب تا حد زیادی به یونیت ارتباط دارد.
  2. چشمی: چشمی‌ها در حقیقت قطعاتی هستند که در سپر خودروها نصب می‌شود. اکثر خودروها دارای چهار عدد چشمی هستند. اما برخی دیگر شش چشمی دارند. وظیفه این چشمی ایجاد میدان یا امواج و البته دریافت تغییرات آن است که به یونیت انتقال داده می‌شود.
  3. صفحه نمایشگر: اغلب سنسورهای دنده عقب دارای یک صفحه نمایش LCD هستند. این صفحه اعلانات مربوط به سنسور را نمایش می‌دهد.
  4. سیم های رابط: این سیم‌ها مسیر اتصال چشمی به یونیت را فراهم کرده و داده‌های خروجی آن را به نمایشگر انتقال می‌دهند.

انواع سنسور دنده عقب

تکنولوژی‌های مختلفی برای ساخت سنسور دنده عقب وجود دارد. معمولاً بیشتر این سنسورها بر پایه دو تکنولوژی امواج صوتی یا میدان مغناطیسی تولید می‌شوند که در ادامه هر کدام از آن‌ها توضیح داده شده‌اند:

سنسور آلتراسونیک

این دسته از سنسورها را می‌توان ارزان‌ترین و رایج‌ترین مدل سنسور دنده عقب دانست. در این محصولات ابتدا امواج صوتی با طول موج معین در محیط پخش شده و سپس بازتاب آن‌ها از طریق چشمی دریافت می‌شود و توسط یونیت‌ها پردازش می‌شود. این موضوع می‌تواند به سادگی ابعاد موانع و البته فاصله آن ها را تعیین نماید.

از آنجایی که اغلب اجسام می‌توانند صوت را بازتاب دهند، لذا می‌توان گفت که سنسور آلتراسونیک دقت بالایی دارد. لازم به ذکر است که برای نصب این دسته از تولیدات نیازی به سوراخ کردن سپر خودرو نیست؛ چرا که غالباً به صورت پیش فرض و توسط کارخانه نصب می‌شود. البته اگر از خودروهای قدیمی استفاده می‌کنید، باید برای نصب آن‌ها حتما سپر را سوراخ نمایید.

سنسور الکترومغناطیسی

این دسته از سنسورها را می‌توان جزء مدل‌های پیشرفته تلقی نمود که غالباً توسط خودروسازهای مدرنی نظیر آئودی، سیتروئن، بی ام و و… استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این سنسورها دارای تفاوت اساسی با مدل آلتراسونیک است. در واقع این محصولات ابتدا یک میدان مغناطیسی مشخص را در اطراف خود ایجاد می‌کنند. زمانی که جسمی وارد این میدان شود، تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که این تغییرات به صورت جریان الکتریکی در می‌آید. بدیهی است که هر اندازه جسم نزدیک‌تر یا بزرگ‌تر باشد، میزان تغییرات بیشتر شده و این در نوع خود هشدار بیشتری را ایجاد می‌کند.

معمولاً سنسورهای مغناطیسی با توجه به تکنولوژی بالاتری که دارند، قیمت گرانتری نیز دارند اما برای نصب آن‌ها نیاز به سوراخ کردن سپر خودرو نیست. از طرفی دیگر این محصولات در بخش‌های کناری هم استفاده می‌شوند. به همین جهت گزینه‌ای مناسب برای خروج از جای پارک و یا ورود به آن هستند. لازم به ذکر است که این سنسور ها تنها در سرعت پایین یا حین حرکت در دنده عقب فعال می‌شوند.

سنسورهای الکترومغناطیسی همچنین می‌توانند با یک دوربین جفت شوند تا به رانندگان کمک کنند ماشین و فضای اطراف آن را بهتر تجسم نمایند. برخلاف سنسورهای اولتراسونیک که روی سپرها نصب شده‌اند، سنسورهای الکترومغناطیسی در داخل سپر نصب می‌شوند. به این ترتیب، هیچ مشکلی در اثر گرد و غبارات هنگام شناسایی سیگنال ها ندارند.

 

مزایای و معایب سنسورهای پارک عقب

زمان زیادی است که از سنسور دنده عقب به‌طور گسترده استفاده می‌شود. این سنسور معمولاً روی سپر عقب در بیشتر اتومبیل‌های امروزی نصب شده است. سنسورها در بسیاری از اتومبیل‌های مختلف با نام‌های تجاری متفاوت، از جمله کنترل از راه دور برای پارک خودرو، کمک پارک، EPS، دستیار هوشمند یا پارک هوشمند وجود دارد. از لحاظ تئوری، همه آن‌ها به یک شیوه عمل می‌کنند. مزایای سنسور دنده عقب عبارتند از:

  • با محدودتر شدن فضاهای پارکینگ، سنسور دنده عقب به کاهش نقاط کور اطراف خودرو کمک می‌کند. به این ترتیب، دشوار بودن پارک خودروها در مناطق باریک، رفع می‌شود.
  • سنسورها عموماً از خستگی راننده هنگام پارک ماشین می‌کاهند.
  • سنسورهای پارک خودرو احتمال آسیب رسیدن به اتومبیل یا سایر اشیا در مجاور خودرو را کاهش می‌دهند.
  • ایمنی سپر عقب خودرو به واسطه سنسورهای دنده عقب افزایش می‌یابد.

معایب سنسور دنده عقب یا پارک

  • تشخیص اجسام مسطح یا اجسام عمودی با بخش بسیار نازک دشوار است. آن‌ها ممکن است اشیایی را که روی زمین، زیر سپر، خیلی نزدیک به ماشین یا خیلی دور از آن قرار دارند تشخیص ندهند.
  • اگر گل یا برف به سطح آن بچسبد، سنسور نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد.
  • بوق هشدار این سنسور برای برخی از افراد ناخوشایند و قابل تحمل نیست.

دلایل و علائم خرابی سنسور دنده عقب

خراب شدن سنسور دنده عقب می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که تعدادی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • چشمی سنسور به دلیل ضربه خراب شده باشد.
  • سوختن یونیت کنترل سنسور به دلایلی مانند آب رفتن به داخل آن
  • اصل و استاندارد نبودن سنسور

یکی از رایج‌ترین علائمی که در خرابی سنسور دنده عقب وجود دارد نمایش خطای sensor fault بر روی صفحه نمایشگر آن است. همچنین بوق نزدن سنسور نیز از دیگر علامت‌های خرابی سنسور دنده عقب می‌باشد.

سنسور دنده عقب جک S5

سنسور دنده عقب جک S5سنسور دنده عقب جک S3

سنسور دنده عقب جک J5سنسور دنده عقب جک J3

 

سوالات متداول در زمینه سنسور دنده عقب:

آیا سنسور دنده عقب فیوز دارد؟

بله سنسور دنده عقب به مانند سایر قطعات الکترونیکی در خودرو دارای فیوز می‌باشد.

سنسور دنده عقب چگونه کار میکند؟

سنسور دنده عقب با توجه به نزدیکی به اشیاء اطراف خود به راننده هشدار می‌دهد. با توجه به اینکه نوع این سنسور التراسونیک باشد یا الکترومغناطیسی، روش کار سنسور می‌تواند متفاوت باشد.

چگونه سنسور دنده عقب نصب کنیم؟

برای حفظ ایمنی خودروی خود و سایرین، نصب سنسور دنده عقب برای تمام خودروها پیشنهاد می‌گردد. این سنسور می‌تواند در مکان‌هایی که جای پارک بسیار محدود است، به میزان زیادی به کمک راننده بیاید.

چرا سنسور دنده عقب کار نمی کند؟

در بعضی از مواقع به دلیل تصادف و وارد شدن ضربه به سنسور دنده عقب و یا نشستن گردوغبار، گل یا برف بر روی آن، ممکن است این سنسور کار نکند. همچنین ممکن است به دلیل مشکل برقی در خودرو، فیوز این سنسور از کار بیوفتد.

چرا سنسور دنده عقب بوق نمی زند؟

وقتی سنسور دنده عقب به دلایل مختلفی از قبیل خرابی سیستم برق و یا خرابی سنسور از کار بیوفتد، بوق هشدار نیز از خود تولید نخواهد کرد.

علت بوق زدن سنسور دنده عقب چیست؟

وقتی خودرو به موانع نزدیک می‌شود، این سنسور برای هشدار به راننده شروع به بوق زدن می‌کند. هر چه که این فاصله کمتر می‌شود، فاصله زمانی بوق زدن نیز کمتر و کمتر می‌شود.

چرا سنسور دنده عقب بوق ممتد میزند؟

بوق ممتد سنسور دنده عقب خودرو برای این است که به راننده هشدار بدهد، خیلی به مانع نزدیک شده است و احتمالاً اندکی دیگر به آن برخورد خواهد کرد.

آیا تیبا ۲ سنسور دنده عقب دارد؟

بله در مدل‌های جدید تیبا ۲، سنسور دنده عقب تعبیه شده است.

آیا کوییک سنسور دنده عقب دارد؟

بله در مدل‌ اتوماتیک کوییک، سنسور دنده عقب تعبیه شده است.

آیا ساینا سنسور دنده عقب دارد؟

بله در مدل‌های جدید ساینا، سنسور دنده عقب تعبیه شده است.

جمع‌بندی

سنسورهای دنده عقب یا پارک یکی از فناوری‌های خیلی خوب در چند سال اخیر بوده‌اند که تقریباً فراگیر شده‌اند و در تمام خودروهای جدید نصب می‌شوند. اگر چه این فناوری بسیار کاربردی است اما نباید کامل و جامع به این سنسورها اعتماد کرد. سنسور دنده عقب ممکن است اشیایی را که روی زمین، زیر سپر، خیلی نزدیک به ماشین یا خیلی دور از آن قرار دارند تشخیص ندهند! سنسور دنده عقب ممکن است به مرور زمان دچار اختلال شود، یا اگر خودرو تصادف کند و راننده از مشکل اطلاع نداشته باشد، همه چیز به سرعت به یک وضعیت خطرناک تبدیل می‌شود. اگر متوجه خاموش شدن یا غیر فعال شدن سنسور خودرو شدید، فوراً آن را آزمایش کنید.

5 دیدگاه

  1. سلام سنسور دنده عقب ساینام الکی صدا میخوره با اینکه پشتش چیزی نیست. یهو اینجوری شده چند سال مشکلی نداشت. علتش چیه؟
    • سلام، احتمالا چشمی سنسور از جای خودش درآمده و رفته تو داخل سپر، سنسور مشکلی نداره فقط رفته تو باید بیاد بیرون و در جای خودش محکم بشه، چون خودم همچین مشکلی را داشتم و دلیلش همین بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی