۶ روش برای تمیز کردن شمع ها برای بهبود کارایی

6 روش برای تمیز کردن شمع ها برای بهبود کارایی

شمع‌ها برای عملکرد روان موتور بنزینی بسیار مهم هستند. این بدان معنی است که اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را از موتور خود داشته باشید، تمیز نگه داشتن شمع‌ها ضروری است. تمیز کردن بهترین روش برای افزایش عمر تجهیزات شما و جلوگیری از تعویض غیر ضروری است. دانستن اینکه چه زمانی شمع‌ها باید تمیز شوند نیز نکته مهمی است.

تمیز کردن شمع خودرو

شمع‌های قدیمی و فوق‌العاده کثیف معمولاً باید تعویض شوند. اما اگر پولی برای خرید وسایل جدید ندارید، چه کاری باید انجام دهید؟ یک تمیز کردن ساده می‌تواند کافی باشد و می‌تواند عملکرد خودروی شما را برای چند هزار کیلومتر دیگر بازگرداند.

قیمت شمع جک S5

شمع جک S5شمع جک J5

 

شمع ها را از جای خود در آورید

ابتدا سیم پیچ احتراق یا وایر شمع را دنبال کنید تا شمع خودرو را پیدا کنید. البته در خودروهای جدیدتر، چیزی به نام وایر شمع وجود ندارد و کوئل به صورت مستقیم بر روی شمع نصب شده است. اگر در یافتن محل شمع خودروی خود مشکل دارید، به راهنمای گام به گام ارائه شده توسط سازنده مراجعه نمایید.

اطراف شمع‌ها را بعد از پیدا کردن آن‌ها تمیز کنید تا هنگام برداشتن شمع‌ها، کثیفی و زباله به داخل سوراخ‌های شمع نریزد. در حالت ایده آل، توصیه می‌کنیم از هوای فشرده برای از بین بردن کثیفی و گردوغبار استفاده کنید.

نحوه در آوردن شمع خودرو

در فرآیند برداشتن شمع‌ها، ممکن است کثیفی یا گردوغبار به داخل سوراخ‌ها بریزد و به موتور آسیب جدی وارد کند. همیشه هنگام استفاده از هوای فشرده برای از بین بردن آلودگی‌ها از محافظ چشم استفاده کنید.

برای به حداقل رساندن آسیب به موتور و کاهش احتمال افتادن اشیا در سوراخ‌های سیلندر، هر یک از سیم‌های شمع را یکی یکی جدا کنید. این همچنین به شما در قرار دادن صحیح وایرهای شمع کمک می‌کند.

برای کار بر روی شمع‌های خودروی خود، به ابزار دسته جغجغه نیاز دارید. با قرار دادن سوکت شمع در سوراخ شمع، چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت و سپس چرخش آزادانه با دست، شمع را باز کنید.

باز کردن شمع خودرو با استفاده از ابزار دسته جغجغه

روش های تمیز کردن شمع خودرو

تمیز کردن شمع یک فرآیند مکانیکی است که حتی بی‌تجربه‌ترین مکانیک‌ها نیز می‌توانند بر آن مسلط شوند. صرف نظر از این، تمیز کردن شمع‌ها ممکن است به روش‌های مختلفی انجام شود. پس از برداشتن شمع‌ها، با استفاده از یکی از ۶ روش زیر، فرآیند تمیز کردن را شروع کنید:

روش ۱: تمیز کردن شمع با کاغذ سنباده

برای تمیز کردن الکترودها از کاغذ سنباده با دانه ۲۲۰ گریت استفاده کنید. در انتهای هر شمع یک قطب کوچک (قسمتی که به داخل موتور می‌رود) وجود دارد. می‌توانید از یک تکه کاغذ سنباده برای پاک کردن رسوبات یا لکه‌های کربن از سطح استفاده کنید. الکترودها باید تمیز شوند تا زمانی که به نظر از فلز خالی ساخته شده باشند. هنگام سمباده زدن، استفاده از محافظ چشم ایده خوبی است. استفاده از کاغذ سنباده به عنوان تمیز کردن شمع یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

تمیز کردن شمع با کاغذ سنباده

روش ۲: تمیز کردن شمع با سوهان

اگر کاغذ سنباده کار نمی‌کند، سعی کنید از یک سوهان برای حذف رسوبات پایدار استفاده کنید. فایل را در فضای بین بدنه دوشاخه و الکترود به جلو و عقب بکشید.

تمیز کردن شمع با سوهان

روش ۳: تمیز کردن شمع با برس سیمی

از یک برس سیمی برای پاک کردن هرگونه ناخالصی از روی شمع‌ها استفاده کنید. به احتمال زیاد کثیفی و روغن روی رزوه‌های دوشاخه وجود دارد. اگر روغن روی رزوه‌ها باشد، نشانه روغن در سوراخ‌های شمع است. نصب شمع‌های جدید مستلزم تمیز کردن سوراخ‌های شمع است. با استفاده از چندین زاویه مختلف، به آرامی نخ‌های شاخه‌ها را برس بکشید تا رسوبات و کثیفی‌های باقی مانده را پاک کنید. هنگام استفاده از برس سیمی برای تمیز کردن شاخه‌ها، از دستکش استفاده کنید تا از آسیب دیدن خود محافظت کنید.

تمیز کردن شمع با برس سیمی

روش ۴: تمیز کردن شمع با پاک کننده کربوهیدرات

مغازه‌های لوازم خودرو و خرده فروشان اینترنتی همگی پاک کننده‌های کربوهیدرات می‌فروشند. به عنوان یک تکنسین، ممکن است سوال کنید که چگونه شمع‌ها را با یک پاک کننده کربوهیدرات تمیز کنید.

پاک کننده‌های کربوهیدرات بهترین برای حذف موثر رسوبات کربن، تجمع، کثیفی و سایر زباله‌ها از طیف گسترده‌ای از قطعات خودرو هستند. شمع را باید در وضعیتی نگه داشت و کربوهیدرات پاک کننده را روی آن اسپری کرد تا تمیز شود. پس از استفاده از پاک کننده، سطح را با یک پارچه تمیز پاک کنید. علاوه بر تمیز کردن، سریع خشک می‌شود و شمع‌های بدون آلودگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تمیز کردن شمع با پاک کننده کربوهیدرات

اگر از بین بردن رسوبات کربن سخت است، سعی کنید از یک برس سیمی همراه با یک پاک کننده کربوهیدرات استفاده کنید. وقتی کارتان تمام شد، از یک پارچه تمیز استفاده کنید تا باقیمانده پاک کننده کربوهیدرات را جدا کنید. اگر کنجکاو هستید که شمع‌ها را با سرکه یا بنزین تمیز کنید، همین روند را باید طی کنید. با یک برس سیمی، رسوبات کربن را از شاخه‌ها جدا کنید و شاخه‌ها را برای چند ثانیه در سرکه یا بنزین خیس کنید تا رسوبات کربن انباشته شده از بین بروند.

روش ۵: استفاده از مشعل دمنده برای تمیز کردن شمع

اگر از مشعل دمنده استفاده کنید شمع‌ها بسیار داغ می‌شوند. به همین دلیل، برای جلوگیری از سوختن دست خود، باید از انبردست برای افزایش طول شاخه‌ها استفاده کنید. با استفاده از انبردست، انتهای شاخه‌های متصل به سیم پیچ احتراق را بگیرید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به دوشاخه، حتما آن را محکم نگه دارید اما از فشار دادن آن خودداری کنید. انبردست فقط باید به عنوان امتداد دست شما عمل کند. سمت احتراق دوشاخه را جلوی نازل قرار دهید و دکمه احتراق را فشار دهید. برای تولید شعله‌های آبی، شدت مشعل را افزایش دهید.

استفاده از یک لمس دستی بر روی شمع‌ها، تمام کثیفی‌ها، زباله‌ها و روغن را از بین می‌برد. نگران آسیب دیدن شاخه‌ها نباشید. گرما را بدون هیچ مشکلی تحمل می‌کنند. انتهای شمع باید در این نقطه شروع به قرمز شدن کند. متمرکز بمانید و اجازه ندهید مشعل چیز دیگری را بسوزاند (فقط قسمت رزوه دار دوشاخه ها را بسوزانید). بسته به شدت مشعل شما، فرآیند سوزاندن ممکن است چند دقیقه طول بکشد. قبل از دست زدن به شمع‌ها، بگذارید کاملاً خنک شوند. قبل از استفاده از دوشاخه‌ها، آن‌ها باید خنک شوند. بهتر است قبل از اینکه هر دوشاخه را دوباره وارد کنید، بگذارید پنج دقیقه بماند تا از سوختن انگشتان خود جلوگیری کنید. قبل از رفتن به شمع بعدی، مطمئن شوید که شمع سرد است و با کویل‌های احتراق یا سیم کشش بالا دوباره نصب شده است. ادامه دهید تا همه آنها را تمیز کنید. یکی را تمیز نکنید و بقیه را رها کنید.

استفاده از مشعل دمنده برای تمیز کردن شمع

روش ۶: استفاده از دستگاه تمیز کننده شمع

استفاده از دستگاه تمیز کننده شمع نیز به عنوان وسیله‌ای موثر برای تمیز کردن شمع‌ها نام برده می‌شود. شمع‌ها با ابزار پاک کننده سندبلاست می‌شوند که از هوای فشرده برای تمیز کردن استفاده می‌کند. دستگاه را با فشار دادن دکمه روی آن فعال کنید و سپس شمع را به برق بزنید و به حالت سندبلاست بروید. مطمئن شوید که دوشاخه را به‌طور مداوم تکان می‌دهید تا ابزار تمیز کننده بتواند تمام کربن را از آن جدا کند. پس از اتمام، دستگاه را روشن کنید تا تهویه شود و زباله‌های روی دوشاخه را باد بزنید.

استفاده از دستگاه تمیز کننده شمع

سایر توصیه‌ها در تمیز کردن شمع

اگر هنگام تمیز کردن یا تعویض شمع‌های قدیمی روغن روی سیم‌های شمع پیدا کردید، سوراخ‌های شمع را تمیز کنید. هنگامی که یک شمع قدیمی را تمیز یا تعویض می‌کنید، باید وایرهای شمع را نیز بررسی کنید. اگر در وایرها شکستگی پیدا کردید، باید کابل آسیب دیده را تعویض کنید. در غیر این صورت، شما همچنان همان مشکلات را خواهید داشت. در حال حاضر، شما باید درک خوبی از نحوه تمیز کردن صحیح شمع‌ها داشته باشید. این روش‌ها آسان، سریع و در دسترس همه است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی