نحوه تنظیم بخاری و ایرکاندیشن جک S5

نحوه تنظیم بخاری جک s5

بخاری خودرو یکی از اجزای مهم در سیستم تهویه خودرو است که گرمای خود را از حرارت تلف شده موتور تامین می‌کند. سیستم تهویه دارای یک پنل بر روی داشبورد جک اس ۵ است که دکمه‌های مختلفی بر روی این پنل وجود دارند و شما باید کاربرد این دکمه‌ها را بدانید تا بتوانید بهترین استفاده را از سیستم تهویه نمایید. روشن کردن بخاری جک s5 و نحوه تنظیم بخاری جک s5 از جمله سوالاتی است که برای خیلی‌ها پیش می‌آید و ما تصمیم داریم در این مقاله با جزئیات به این سوالات پاسخ دهیم.

 

سیستم گرمایش جک s5

خودروی جک S5 دارای یک سیستم گرمایش بسیار مناسب است که باعث می‌شود هیچ‌گاه شما در سرمای زمستان، در این خودرو احساس ناخوشایندی نداشته باشید. سرعت گرم کردن خودرو بسیار بالاست و آپشن گرمکن صندلی جک s5 نیز به شما کمک می‌کنید که خیلی سریع احساس گرما را در بدن خود حس نمایید.

 

نحوه تنظیم بخاری جک S5 اتوماتیک

در تصویر زیر پنل سیستم تهویه جک S5 AT یا اتوماتیک را مشاهده می‌نمایید. در این تصویر به هر دکمه یک شماره اختصاص داده‌ایم تا بتوانیم در ادامه به بررسی کاربرد هر کدام از این دکمه‌ها در سیستم تهویه جک اس ۵ بپردازیم.

نحوه تنظیم بخاری جک S5 اتوماتیک

جک اس ۵ اتوماتیک دارای سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دوگانه است. منظور از دو گانه این است که هم راننده و هم سرنشین جلو می‌توانند دمای قسمت خودشان را تنظیم نمایند.

در ابتدا برای تنظیم بخاری جک S5 دکمه شماره ۷ یعنی AUTO را فشار دهید. دماهایی که در دفعه قبل تنظیم کرده‌اید بر روی صفحه نمایش کوچک سیستم ایرکاندیشن مشاهده خواهید نمود. در حالت AUTO خودرو به صورت اتوماتیک دما را بین چیزی که شما تعیین کرده‌اید و دمای بیرون، انتخاب می‌نماید. راننده با چرخاندن دکمه ۱ و سرنشین با چرخاندن دکمه ۲ می‌توانند اقدام به بالا و پایین بردن دما نمایند. برای استفاده از سیستم بخاری باید این دما را بالا ببرید.

در صورتی که راننده بخواهد دمای انتخابی خود را برای هر دو طرف تنظیم نماید، باید دکمه شماره ۹ یعنی DUAL را زده و سپس با استفاده از دکمه ۱، اقدام به تنظیم دمای دو طرف نماید.

کلیدهای شماره ۴ و ۱۲ مخصوص تنظیم میزان وزش باد دو طرف است. با زدن این دکمه در مانیتور بزرگ به شما نمایش داده می‌شود که چه درجه‌ای برای وزش گرما انتخاب شده است. با استفاده از دکمه‌های ۱ و ۲ می‌توانید میزان آن را کم و یا زیاد نمایید.

کلیدهای شماره ۳ و ۱۳ مخصوص جهت وزش باد دو طرف است. با زدن این دکمه در مانیتور بزرگ به شما نمایش داده می‌شود که می‌خواهید وزش باد تنها به صورت شما باشد یا پا هر دو و یا فقط به سمت شیشه باشد. با استفاده از دکمه‌های ۱ و ۲ می‌توانید حالت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

کلیدهای شماره ۵ و ۱۱ مخصوص گرمکن صندلی جلو دو طرف است.

با استفاده از دکمه شماره ۱۵ می‌توانید دریچه‌های ورودی هوا به داخل را ببندید و عملاً هوای داخل فقط در خودرو به گردش در بیاید. از این دکمه در مواقعی استفاده می‌شود که هوای بیرون آلوده است.

با زدن دکمه شماره ۱۶ گرمکن شیشه عقب و آیینه‌های جانبی شروع به کار می‌کند.

دکمه شماره ۶ یعنی AC مخصوص روشن کردن کمپرسور سیستم تهویه است. بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این دکمه فقط مخصوص روشن کردن کولر در فصل تابستان است در صورتی که این تنها کاربرد دکمه AC نیست. در دو حالت زیر اقدام به زدن دکمه AC می‌نماییم:

  1. روشن کردن کولر در تابستان
  2. از بین بردن رطوبت داخل خودرو در فصل زمستان

در فصل زمستان وقتی بخاری خودرو را روشن می‌کنیم به دلیل اختلاف دمای زیاد داخل و بیرون، داخل کابین خودرو رطوبت گرفته و شیشه‌ها بخار می‌گیرند. به همین دلیل هر از چندگاهی باید با روشن کردن کمپرسور خودرو، اقدام به از بین بردن رطوبت نمایید.

اگر دکمه AUTO فعال باشد و در داخل خودرو رطوبت وجود داشته باشد، به صورت اتوماتیک این کار انجام می‌شود.

درنهایت بازدن دکمه شماره ۱۰ یعنی OFF هر تنظیمی که بر روی پنل ایرکاندیشن انجام داده‌اید غیرفعال می‌شود.

 

روشن کردن بخاری جک S5

همان‌طور که در بالا مشاهده نمودید با استفاده از دکمه AUTO و همچنین تنظیم درجه هوا با استفاده از دکمه‌های ۱ و ۲ به راحتی می‌توانید اقدام به روشن نمودن رادیاتور بخاری جک S5 نمایید.

 

مشکل بخاری جک S5

اگر بخاری شما دچار مشکل شده است می‌توانید با بررسی کد خطاهای جک اس ۵ اقدام به یافتن مشکل نموده و اقدام به حل آن نمایید.

 

نحوه تنظیم بخاری جک S5 دنده‌ای

خودروهای مختلف عموماً دارای استاندارد یکسانی برای تنظیمات سیستم تهویه هستند و دکمه‌های مربوط به آن بر روی داشبورد و بین راننده و کمک راننده قرار دارند. در تصویر زیر دکمه‌های مربوط به یکی از خودروهای جک اس ۵ دنده‌ای را مشاهده می‌نمایید که دارای ۱۰ دکمه است و در ادامه کارکرد هر یک از آن‌ها با توضیح خواهیم داد.

راه‌اندازی سیستم تهویه جک S5

  1. کلید تنظیم میزان هوای خروجی: برای تنظیم میزان هوای خروجی از دریچه‌ها، کلید مربوطه را به سمت راست بچرخانید. این کلید در چهار وضعیت قابل تنظیم است. اگر کلید را روی درجه صفر قرار دهید، سیستم ایرکاندیشن خاموش شده و جریان وزش هوا قطع می‌شود.
  2. کلید تنظیم درجه هوا: برای تنظیم دمای دلخواه خود، کلید تنظیم دما را بچرخانید. با چرخاندن کلید در جهت آبی (چرخش به چپ) دما کاهش پیدا می‌کند. با چرخاندن کلید در جهت قرمز (چرخش به راست) دما افزایش می‌یابد. نقطه شروع در جهت عقربه‌های ساعت سردترین درجه و نقطه پایان، گرم‌ترین درجه می‌باشد. برای روشن شدن کولر، کلید تنظیم دما باید در محدوده آبی قرار داشته باشد.
  3. کیلد برفک‌زدایی شیشه جلو: با فشردن این کلید، جریان هوای اصلی برای برفک زدایی سریع‌تر به سمت شیشه جلو هدایت می‌شود. وضعیت ورودی هوا به صورت خودکار به گردش هوای بیرونی تغییر می‌کند. در صورتی که هنگام فشردن این کلید، کلید تنظیم میزان هوای خروجی روی درجه صفر قرار گرفته باشد، سیستم تهویه به طور خودکار روشن می‌شود. برای برفک زدایی سریع‌تر، سرعت فن دمنده را به صورت دستی در بالاترین درجه قرار دهید. با بستن دریچه‌های خروجی هوای جانبی، حجم هوای بیشتری به سمت شیشه جلو هدایت می‌شود.
  4. کلید A/C: با فشردن دکمه A/C، کمپرسور خودرو فعال می‌شود. در مواقعی که هوا خیلی گرم باشد و یا بخواهیم رطوبت داخل ماشین را کم کنیم (برای مثال در زمستان و هنگام بارندگی که رطوبت هوا زیاد است و در نتیجه شیشه‌ها بخار می‌گیرند) این کلید را روشن می‌کنیم.
  5. کلید گردش هوای داخل و بیرون: با زدن این دکمه، به سیستم تهویه اجازه نمی‌دهید هوایی از بیرون را وارد اتاق خودرو کند. در بیشتر مواقع کلید را باید در وضعیت گردش هوای بیرون قرار دهید. در صورت وجود گردوغبار، بوی بد و یا زمانی که در داخل تونل قرار دارید، کلید را در وضعیت گردش هوای داخل قرار دهید. اما به محض اینکه از این شرایط خارج شدید بهتر است کلید را خاموش نمایید. اگر مدت زمان طولانی از حالت گردش هوای داخل خودرو استفاده شود، شیشه‌ها بخار گرفته و هوای داخل اتاق دم می‌کند.
  6. کلید برفک‌زدایی شیشه عقب: از این کلید برای روشن و خاموش کردن برفک‌زدای شیشه عقب و گرمکن آینه بغل استفاده می‌شود. برفک‌زدای شیشه عقب نوعی ابزار بخارزدا و مه‌زداست که از سیم‌های گرمایشی برای گرم کردن شیشه استفاده می‌کند.  این سیستم فقط در صورت روشن بودن موتور کار می‌کند. با روشن شدن برفک‌زدای شیشه عقب، چراغ نشانگر مربوط به آن روشن می‌شود. اگر با فشار مجدد کلید سیستم را خاموش نکنید، بعد از ۲۰ دقیقه به‌طور خودکار خاموش می‌شود. اگر خودرو به سیستم گرم‌کن آینه بغل مجهز باشد، با فشار این کلید گرم‌کن آینه بغل هم روشن می‌شود. استفاده بی‌مورد از این سیستم موجب هدر رفت انرژی شده و به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی زیان‌آور خواهد بود.
  7. وزش به سمت صورت: هوا از دریچه مرکزی و جانبی به داخل اتاق خودرو می‌وزد.
  8. وزش به سمت صورت و پا: جریان هوا به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول از دریچه مرکزی و کناری و بخش دوم از دریچه کف خودرو جریان پیدا می‌کند.
  9. وزش به سمت پاها: بیشتر جریان هوا از دریچه کف اتاق خودرو خارج می‌شود. بخش اندکی از جریان هوا از طریق دریچه‌های جانبی و دریچه‌های برفک‌زدایی خارج می‌شود.
  10. وزش به سمت پاها و برفک‌زدایی: جریان هوا به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول از دریچه کف خودرو و بخش دیگر از دریچه‌های برفک‌زدایی شیشه جلو و دریچه‌های برفک‌زدایی جانبی خارج می‌شود. در هوای گرم بهتر است قبل از روشن کردن کولر برای مدتی کوتاه شیشه‌های خودرو را پایین بیاورید تا هوای داخل اتاق عوض شود. به این ترتیب زمان کمتری صرف خنک کردن خودرو خواهد شد و کارایی کولر ارتقا خواهد یافت. در زمان رانندگی در مسافت‌های طولانی، در فواصل زمانی مشخص ایرکاندیشن را خاموش کنید تا موتور بیش از حد تحت فشار قرار نگیرد. زمانی که دمای بیرون به زیر ۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و همچنین دمای مایع خنک کننده موتور بیش از حد بالا می‌رود، سیستم ایرکاندیشن به‌صورت خودکار خاموش می‌شود که این موضوع طبیعی است.

6 دیدگاه

  1. من شنیدم که توی آپشن های مخفی جک s5 یه چیزایی مربوط به گرمایش خاص این خودرو وجود داره که باعث می شه خیلی زود داخل خودرو گرم بشه. آیا درسته و اگر هست دقیقا این آپشن مخفی چی هست؟
    • من یه جک اس ۵ دنده ای دارم .فقط از قسمت شیشه که برای برفکزدایی هست هوا بیرون میاد از قسمتهای دیگه خیلی کم و از قسمت پایین پا که اصلا هوا بیرون نمیاد .هر چه دکمه ها رو میزنم چراغ روشن میشه ولی تغیری در وضعیت نداره همچنان هوا از قسمت شیشه میاد بیرون لطفا راهنمایی کنید
  2. سلام وقت بخیر من یه جک اس ۵ دنده ای دارم چند روز هست از دریچه جلو سمت راننده یه دود خارج میشه که هیچ بوی نداره این اتفاق چند بار تکرار شده و موتور و بررسی میکنم چیزی مشخص نیست لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی