کاتالیزور خودرو چیست و چرا بسیار باارزش است

کاتالیزور خودرو چیست

در شهری مانند تهران روزی چندین میلیون خودرو رفت و آمد می‌کنند که با اطمینان می‌توان گفت این خودروها یکی از منابع اصلی آلودگی در سطح این کلان شهر هستند. اما بد نیست که بدانید که اگر قطعه‌ای در خودرو با نام کاتالیزور وجود نداشت، ما باید کل سال را در دود زندگی می‌کردیم. آن هم دودی که بسیار سمی و خطرناک است و می‌تواند به راحتی موجودات را به کشتن بدهد. از طرفی دیگر بسیاری از افراد به این قطعه بسیار علاقه‌مندند، نه به خاطر فواید آن برای حفظ محیط زیست، بلکه به خاطر استفاده از فلزات کمیاب و گرانبهایی که در آن استفاده شده است و می‌توان با استخراج آن‌ها، ثروت هنگفتی را به جیب زد. به همین خاطر باید بدانید که مافیای استخراج فلزات گرانبها از کاتالیزور نیز وجود دارد. همان‌طور که شما نیز احتمالاً متوجه شدید، با یک محصول خاص و ویژه مواجه هستیم که بسیاری آن را طلای پنهان خودرو می‌نامند. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به شما بگوییم کاتالیزور چیست؟ چگونه ساخته می‌شود؟ عملکرد آن چگونه است؟ و چرا ارزش آن بسیار بالاست؟

 

کاتالیزور چیست؟

کاتالیزور (به انگلیسی: Catalyst) نوعی ماده شیمیایی است که در فرآیندهای شیمیایی باعث افزایش سرعت واکنش شیمیایی می‌شود. به عبارت بهتر واکنش شیمیایی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. البته در طی این واکنش شیمیایی، خودش هیچ تغییری نمی‌کند و این موضوع، مزیت اصلی کاتالیزور است. کاتالیست‌ها مواد بسیار مهمی هستند که در غیاب آن‌ها بسیاری از صنایع به ویژه صنایع شیمیایی (شامل نفت، گاز و پتروشیمی) و دارویی امکان پیشرفت ندارند. کاتالیزور به فارسی کنش‌یار ترجمه شده است اما نه در بحث‌های علمی و نه در بازار، از این نام استفاده نمی‌شود. اما آیا در بدن انسان نیز کاتالیزور وجود دارد و اگر دارد، یک کاتالیزور در بدن انسان نام ببرید؟ کاتالیزورها در بدن انسان همان آنزیم‌ها هستند. این آنزیم‌ها که به آن‌ها کاتالیزور زیستی نیز می‌گویند، در واقع مولکول‌هایی هستند که سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش می‌دهند برای مثال یک نوع آنزیم در دهان هست که در تجزیه نشاسته به قند ساده نقش دارد.

منظور از کاتالیزور همگن و ناهمگن چیست؟ کاتالیزورها ممکن است همگن یا ناهمگن باشند. در کاتالیزور همگن (homogeneous catalysis)، ماده‌ای که به عنوان کاتالیزور به کار می‌رود با مواد واکنش دهنده در یک فازند؛ ولی در یک کاتالیزور ناهمگن (heterogeneous catalysis) یا کاتالیزور سطحی (کاتالیزور هتروژن)، مواد واکنش دهنده و کاتالیزور در دو فاز مجزا در کنار هم هستند و واکنش در سطح کاتالیزور صورت می‌گیرد.

کاتالیزور خودروها همیشه قیمت بالایی دارند زیرا این قطعه از عناصری مثل پالادیوم، رودیوم، پلاتین، نیکل و… ساخته شده که در دسته فلزات گرانبها قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که قیمت کاتالیزور بالاست. شاید ندانید که رودیوم گرانبهاترین فلز دنیاست که بسیار نیز کمیاب است.

 

کاتالیزگر چگونه سرعت واکنش را افزایش میدهد؟

کاتالیزگر ساز و کار و مسیر انجام واکنش را تغییر داده و با کاهش دادن انرژی فعال سازی رفت و برگشت به یک میزان و نه به یک نسبت، باعث کاهش آنتالپی پیچیده فعال و افزایش سرعت واکنش می‌شود. در واقع در واکنش کاتالیز شده نسبت به واکنش کاتالیز نشده، ساختار پیچیده فعال متفاوت است به‌گونه‌ای که محتوای انرژی آن کمتر است. همچنین کاتالیزگر می‌تواند تعداد مراحل انجام یک واکنش را تغییر دهد.

 

مبدل کاتالیزور خودرو چیست؟

مبدل کاتالیزور یا کاتالیستی (Catalytic Converter) وسیله‌ای است که سر راه خروجی اگزوز و منیفولد خروجی موتور هر خودرویی قرار گرفته و طی یک سری واکنش‌های شیمیایی، با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی‌ضرر، از آلودگی هوا و محیط زیست جلوگیری می‌کند. اما چه خودروهایی کاتالیزور دارند؟ استفاده از مبدل کاتالیزور به عنوان یک استاندارد اجباری در خودروسازی وجود دارد و تمامی خودروسازان برای دریافت استانداردهای لازم، می‌بایست از این قطعه استفاده کنند در غیراینصورت اجازه تولید پیدا نمی‌کنند. پس در پاسخ به سوال چه ماشین هایی کاتالیزور دارند، باید گفت که تمام ماشین‌ها دارای این قطعه هستند. اگرچه مبدل‌های کاتالیستی بیشترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون‌ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

 

دود تمامی خودروها دارای آلاینده‌های خطرناکی همچون اکسیدهای نیتروژن، کربن مونوکسید، و همچنین هیدروکربن‌ها است و کاتالیزور وظیفه دارد تا این گازها و واکنش‌های شیمیایی ناشی از آن را جداسازی کرده و در نهایت، موجب کاهش میزان آلاینده‌های خطرناک در هوا شود. همچنین، یکی از وظایف مهم دیگر آن، تبدیل گاز سمی اکسید ازت به گاز ازت و یا گازی بدون خطر است.

خرید کاتالیزور جک S5

خرید کاتالیزور جک S5 در فروشگاه تن پارت

مبدل‌های کاتالیستی انواع مختلفی دارند و واکنش‌های شیمیایی هر کدام از آن‌ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. برای نمونه مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی به‌گونه‌ای است که در آن واکنش‌های اکسیداسیون انجام می‌شود. طی این واکنش‌ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات‌های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می‌شوند.

کاتالیزور چند کیلومتر کار میکند؟

عمر مفید کاتالیزور چقدر است؟ احتمالاً تا اینجای مقاله این سوال برای شما پیش آمده است. هر کاتالیست یک طول عمر مفید دارد و پس از اتمام این عمر مفید باید تعویض شود. تعویض کاتالیست در اگزوزسازی‌ها انجام می‌شود و کاتالیز کهنه با یک کاتالیست جدید معاوضه می‌شود. طول عمر مفید کاتالیزور حدود ۳ الی ۴ سال، کیلومتر تعویض کاتالیزور نیز بین ۱۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر است اما همانند سایر قطعات خودرو، میزان دوام دقیق این قطعه می‌تواند متفاوت باشد. مواردی مانند مسافت پیموده شده و تنظیمات موتور نیز می‌تواند بر دوام کاتالیست تأثیر بگذارد.

 

چراغ چک کاتالیزور

یکی از دلایلی که باعث می‌شود چراغ چک خودرو روشن شود، ایجاد مشکل در کاتالیزور خودرو است. برای مثال به دلیل نامرغوب بودن نوع بنزین در ایران، کاتالیست خودرو به مرور زمان دچار گرفتگی شده و چراغ چک خودرو روشن می‌شود. به همین دلیل در صورت روشن شدن این چراغ، یکی از مواردی که باید تعمیرکار خودرو آن را چک نماید همین قطعه کاتالیزور است.

 

کاتالیزور چگونه ساخته می شود؟

کاتالیست شامل یک هسته سرامیکی پوشش داده شده با مواد گرانبها است که داخل مجموعه اگزوز قرار گرفته می‌شود. مونولیت کوت شده حاوی چندین نوع فلز باارزش از جمله پالادیوم، پلاتین و رودیوم بوده که وظیفه اصلی در تبدیل گازهای آلاینده حاصل از احتراق در موتور خودرو به گازهای بی اثر را به دوش می­‌کشند. کنترل نسبت و میزان دانسیته فلزات گرانبها از طریق آنالیز اسپکترومتری نشری پلاسمای جفت شده القایی در ازمایشگاه انجام می‌شود. البته علاوه بر فلزات گفته شده، برخی اکسیدهای فلزی به منظور تنظیم و تسریع در فرآیندهای شیمیایی و کاتالیزوری با هدف حذف همزمان آلاینده‌­ها استفاده می‌­شود.

وجود کاتالیست باعث افزایش مقاومت در خروج دود می‌شود و باید میزان تاثیر کاتالیست بر فشار برگشتی مورد ارزیابی قرار گیرد تا از حد مجاز بالاتر نرود. بررسی نحوه عملکرد کاتالیست با افزایش دما توسط تست Light Off انجام می‌شود. در این آزمون کاتالیست تحت گازهای مشابه با گاز احتراق قرار گرفته و همزمان با افزایش دما میزان تبدیل آلاینده­‌ها توسط کاتالیست از طریق آنالایزرهای تعبیه شده بعد از کاتالیست ثبت می­‌گردد. به‌طور معمول دمای تبدیل ۵۰ درصد از آلاینده‌­ها ملاک بررسی و مقایسه عملکرد کاتالیست در این شرایط است. تبدیل آلاینده‌­ها در دمای پایین حاکی از عملکرد بهتر کاتالیست است.

در پاسخ به سوال چگونه یک کاتالیزور بسازیم، باید گفت که این کار به‌سادگی ممکن نیست و باید تجهیزاتی داشته باشید که عملاً به دلیل بالا بودن قیمت آن‌ها، این امر را غیرممکن کرده است.

 

اجزای تشکیل دهنده کاتالیزور خودرو

کاتالیزور خودرو از سه بخش تشکیل شده که هر بخش از اهمیت ویژه‌ای در عملکرد این قطعه برخوردار است.

  • هسته کاتالیزور: در قسمت داخلی کاتالیزور و در بستری سرامیکی قرار گرفته است، ساختار بستر هسته کاتالیزور خودرو معمولاً به صورت لانه زنبوری است.
  • مایع کاتالیزور: اصلی‌ترین جزء تشکیل‌دهنده کاتالیزور خودرو، مایع کاتالیزور است و معمولاً ساختاری از فلزهای با ارزشی مانند طلا، کادمیوم، رودیوم و پلاتین دارد.
  • لایه اکسیدی: لایه اکسیدی نگه‌دارنده مایع کاتالیزور بوده و از جنس دی اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم، دی اکسید سیلیکون، سیلیکا و آلومینا است.

 

کاتالیزور خودرو کجاست؟

کاتالیزورها بعد از منیفولد دود و در ابتدای لوله اگزوز قرار دارند. در بعضی از خودروها از دو کاتالیزور استفاده می‌شود که ممکن است با توجه به نوع خودرو، در محل‌های متفاوتی نصب شوند.

 

تاثیرات برداشتن کاتالیزور از روی خودرو

در ابتدا بگوییم اگر به دنبال محاسن حذف کاتالیزور هستید، چیزی پیدا نمی‌کنید زیرا این کار مملو از معایب است و خبری از محاسن نیست. اما نداشتن کاتالیزور چه ضرری دارد؟ مبدل کاتالیستی تا حدود ۹۰ درصد از گازهای سمی و آلاینده خروجی از موتور را بی اثر و تصفیه می‌کند و نقش بسیار عمده‌ای در نگهداری از محیط زیست و همچنین سلامتی خود شما دارد. همان‌طور که گفته شد این قطعه هیدروکربن‌هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌کند. از این رو برداشتن این قطعه از روی اگزوز، تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت. البته شاید بگویید محیط زیست و تمیزی هوا به ما مربوط نیست. اما باید بدانید که این موضوع، تنها اثر بد نیست و تجربه حذف کاتالیزور، نه‌تنها نشان داده که اثرات بسیار بدی بر روی خودرو به همراه دارد، بلکه ارتباط حذف کاتالیزور و معاینه فنی نیز می‌تواند شما را مجاب کند که این کار را انجام ندهید.

کاهش شتاب خودرو از دیگر تاثیرات منفی است که برداشتن کاتالیزور از روی اگزوز با خود به همراه دارد. زیرا کاتالیزور یک سنسور اکسیژن دارد که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را با کمک (ECU) یا مغز هوشمند خودرو تنظیم و کنترل می‌کند و با تنظیم مکش هوا، احتراق سوخت با میزان دور موتور متناسب می‌شود. با برداشته شدن مبدل کاتالیستی و عدم ارتباط با سنسور، میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج شده و متناسب با دور موتور صورت نمی‌گیرد و احتراق به صورت ناقص انجام می‌شود که علاوه بر آلایندگی بیشتر، سبب فرسوده شده قطعات موتور نیز می‌شود که همین موضوع کاهش توان موتور و در نهایت افت شتاب آن را به دنبال خواهد داشت.

برداشتن مبدل کاتالیستی همچنین می‌تواند سبب ایجاد سروصدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل بر سر راه صداهای خروجی از موتور قرار دارد و به نوعی مسدود کننده صداهای موتور نیز محسوب می‌شود که برداشتن آن موجب خروج صداهای ناهنجار و اضافی از داخل موتور می‌شود.

بسیاری از افراد که اقدام به برداشتن کاتالیزور خودروی خود می‌کنند، مزیت آن را در افزایش شتاب، نام می‌برند. بسیاری نیز در پاسخ می‌گویند که این کار باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. اما آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟ یا آیا کاتالیزور در مصرف سوخت تاثیر دارد؟ در پاسخ باید گفت که برای به دست آوردن هر چیزی باید یک هزینه‌ای پرداخت کرد که گاهی افراد، آگاهی لازم نسبت به هزینه‌ای که به وقوع خواهد پیوست را ندارند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برداشتن کاتالیزور باعث آلودگی هوا و فشار بیش از حد به موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت می‌شود و اگر تصمیم به انجام این کار دارید باید بدانید که می‌بایست منتظر هزینه‌های بسیار گزافی صرفاً به خاطر بالا بردن شتاب خودرو باشید که آن هم هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

آیا کاتالیزور در صدای ماشین تاثیر دارد؟

از آنجا که مبدل کاتالیزوری تأثیر گازهای اگزوز را به همراه صدا خفه کن کاهش می‌دهد، می‌تواند سطح صدا را بیشتر کاهش دهد. در حقیقت، یک ماشین بدون مبدل کاتالیزوری صدای اگزوز بلندتری خواهد داشت.

 

دلیل گران بودن قیمت کاتالیزور

این صحبت که در کاتالیزور ماشین طلا وجود دارد در زبان عامه مردم شنیده می‌شود. اما واقعا آیا در کاتالیزور طلا وجود دارد؟ اگر ندارد پس چرا کاتالیزور گران است؟ در پاسخ باید گفت که در کاتالیزور خودرو، طلا وجود دارد اما نه آن طلایی که همه‌ی ما می‌شناسیم. به دلیل استفاده از فلزات گرانبهایی مانند رودیوم که گرانترین فلز دنیا نیز شناخته می‌شود، کاتالیزور ماشین را طلای پنهان خودرو می‌نامند و بسیاری بعد از گذشت طول عمر این قطعه، به دنبال استخراج این فلزات گرانبها از آن هستند که از قضا بسیار هم در جهان کمیابند. دلیل گران بودن این قطعه نیز به همین موضوع برمی‌گردد. این که چند گرم از این فلزات گرانبها در کاتالیزور خودروی شما وجود دارد، بستگی به نوع ماشین دارد. برای نمونه تویوتا پریوس یکی از بهترین خودروها در این زمینه است. زیرا مبدل کاتالیزوری موجود در آن حاوی رودیوم، پالادیوم و پلاتین بیشتری نسبت به هر وسیله نقلیه دیگری است و تقریباً فلزات گرانبها در آن ۲۰۰۰ دلار ارزش دارند.

 

تمیز کردن و شستشوی کاتالیزور

آیا کاتالیزور تعمیر می شود؟ بسیاری معتقدند که در صورت وجود مشکل در کاتالیزور خودرو سریع کاتالیزور نخرید و ابتدا اقدام به شستشوی آن نمایید. اما ایا کاتالیزور قابل شستشو است؟ اگر هست، چگونه کاتالیزور ماشین را تمیز کنیم؟ با توجه به نوع عملکرد این قطعه و این که همیشه در معرض آلودگی‌ها قرار دارد، ممکن است خودش گرفتار این ناخالصی‌ها شده و بعد از مدتی دچار گرفتگی شود و نیاز به شستشو داشته باشد. البته اگر شبکه لانه زنبوری کاتالیزور دچار خرابی شده باشد عملاً شستشو فایده‌ای ندارد و باید اقدام به تعویض آن نمایید. برای اطمینان از این موضوع که آیا با شستشو می‌توان مشکل را حل کرد یا خیر، می‌توانید با یک چکش، ضربه‌ای نسبتاً آرام به آن بزنید. در صورتی‌که پس از زدن ضربه، صدای غیرمعمول از داخل کاتالیزور آمد، احتمالاً شبکه لانه زنبوری شکسته شده باشد یا رسوبات سنگینی داخل شبکه جمع شده است که فقط با جدا کردن مبدل می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. اما اگر صدای عجیبی نمی‌شنوید، احتمالاً با یک شستشوی ساده، مشکل حل شود. اما  چطور و چگونه کاتالیزور را تمیز کنیم؟

ریختن تینر در مخزن بنزین، شستشوی کاتالیزور با اسید و شستن کاتالیزور با کارواش، سه روش نادرستی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین روش شستشوی کاتالیزور، استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص کاتالیزور است. این پاک‌کننده‌ها همچنین سیستم اگزوز و سیستم سوخت و سنسورهای اکسیژن را به‌خوبی شستشو می‌دهند و تمیز می‌کنند. مراحل زیر را برای شستشوی کاتالیزور به دقت پیش ببرید:

  • یک پاک‌کننده کاتالیست باکیفیت و سازگار با خودروی خود را تهیه نمایید.
  • پاک‌کننده را در باک بنزین خودرو خالی کنید. در دستورالعمل پاک کننده دقیقاً اشاره شده که چه میزانی باید بریزید و اصلاً چقدر باید بنزین داشته باشید.
  • پس از افزودن محلول شستشو، خودرو را روشن کرده و حرکت کنید. رانندگی کردن با خودرو، موجب گردش پاک‌کننده در سیستم اگزوز می‌شود.

چگونه کاتالیزور ماشین را تمیز کنیم

خاک کاتالیزور چیست؟

خاک کاتالیزور چیست و چرا با ارزش است؟ کاتالیزور از فلزهای گران‌بهایی مانند پلاتین، پالادیم و رودیم و نیز فلزات غیرگران ‌بها مانند آهن، منگنز، نیکل و مس ساخته شده است. با دیدن نام این فلزات باید پی برده باشید که خاک کاتالیزور چه ارزشی دارد. در حقیقت خاک کاتالیزور قسمتی از ضایعات انواع خودروهایی است که از تعمیر کاتالیزور فرسوده و یا تعویض کاتالیزور فرسوده به وجود می‌آید. به دلیل همین ارزش است که خرید کاتالیزور کهنه به یک بیزینس رایج در بین افراد تبدیل شده است. آن‌ها از روش‌های مختلفی برای بازیافت این قطعه و به دست آوردن خاک استفاده می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها روش قالکاری است.

قالکاری کاتالیزور یکی از روش‌هایی است که برای بازیافت فلزات موجود در کاتالیزور استفاده می‌شود. در این روش بازیافت اولین کاری که انجام می‌­شود، قطعه قطعه کردن کاتالیست است. این فرآیند باعث می‌شود که ما به پودر کاتالیست دست پیدا کنیم. بعد از آن که کاتالیست کاملاً پودر شد به همراه اکسید نقره، ذوب کرده و بعد از تجمع فلز پلاتین در نقره آن را شکل داده و سرد می­‌کنند. خاک کاتالیزور برای چه کاری استفاده میشود و هر کاتالیزور چقدر خاک دارد؟ معمولاً برای بازیافت فلزات گرانبها باید کاتالیزور را به خاک تبدیل کرد. پاسخ مشخصی برای میزان خاک این قطعه وجود ندارد زیرا از خودرویی به خودروی دیگر این پاسخ متفاوت خواهد بود. اما میزان خاک در حد چند گرم بیشتر نیست.

عکس خاک کاتالیزور

علائم خرابی کاتالیزور

چگونه بفهمیم کاتالیزور خراب شده و باید اقدام به تعویض آن نماییم. علائم گرفتگی کاتالیزور به وضوح قابل تشخیص است. علائم زیر می‌تواند نشان دهنده خرابی این قطعه باشند:

  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو
  • کم شدن شتاب خودرو
  • بد استارت خوردن و یا روشن نشدن خودرو
  • مردود شدن خودرو در تست آلایندگی معاینه فنی
  • روشن شدن چراغ چک در پشت آمپر
  • بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام
  • ایجاد بوی بد
  • کاهش دمای کاتالیست

اما اینکه چرا کاتالیزور خراب میشود، برمی‌گردد به طول عمر آن‌ها که بعد از گذشت مدتی باید اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.

 

پرسش و پاسخ

کاتالیزور هتروژن چیست؟

کاتالیز ناهمگن یا هتروژن کاتالیزوری است که در آن فاز کاتالیزورها با واکنش دهنده‌ها یا محصولات متفاوت است. این فرآیند با کاتالیز همگن در تضاد است که در آن واکنش دهنده‌ها، محصولات و کاتالیزور در یک فاز وجود دارند.

کاتالیزور در کدام قسمت اگزوز قرار دارد؟

کاتالیزگر در جایی در ابتدای مسیر اگزوز قرار دارد.

کاتالیزور از چه سالی تولید شد؟

مبدل‌های کاتالیزوری خودرو از اواسط ۱۹۷۰ در سیستم خودروسازی مورد استفاده قرار گرفتند.

آیا پراید کاتالیزور دارد؟

بله تمامی انواع مدل‌های پراید دارای کاتالیزور هستند.

کاتالیزور پراید کجاست؟

محل قرارگیری کاتالیزور پراید، در مسیر ابتدایی اگزوز دقیقا بعد از منیفولد دود است.

آیا می توان کاتالیزور پراید را حذف کرد؟

حذف کاتالیزور از خودرو نه تنها عواقب بدی برای محیط زیست و سلامتی شما دارد، بلکه باعث می‌شود نتوانید آزمون‌های معاینه فنی را با موفقیت طی نمایید. کسانی که تجربه حذف کاتالیزور پراید را دارند، همیشه از این کار خود پشیمان شده‌اند.

نحوه حذف کاتالیزور پراید؟

حذف کاتالیزور پراید یکی از کارهای بسیار اشتباه است که ممکن است بسیاری به دلیل طمع و فروختن فلزات کمیاب آن انجام دهند. این کار عواقب بسیار بدی برای خودروی شما به همراه دارد.

کاتالیزور پراید چند گرم است؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که کاتالیزور پراید چقدر خاک دارد. دلیل این پرسش برای این است که متوجه شوند ارزش فلزات گرانبهای داخل آن چقدر است.

مدل کاتالیزور پراید چیست؟

مدل‌های مختلفی از کاتالیزور پراید با نام‌های ایران دلکو، رضا مشهد و سایپا یدک در بازار یافت می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها خرید نمایید.

ماکسیما چند کاتالیزور دارد؟

ماکسیما دارای یک کاتالیزور می‌باشد و مکان دقیق آن به سال مدل و اندازه موتور نیسان ماکسیما بستگی دارد.

کاتالیزور کوییک کجاست؟

مبدل کاتالیزوری کوییک بخشی از سیستم اگزوز است و با ردیابی اگزوز، آن را جایی بین لوله دم و منیفولدهای ورودی خواهید یافت.

کاتالیزور ۲۰۶ کجاست؟

برای یافتن کاتالیزور ۲۰۶ باید به سراغ قسمت عقب خودرو و سمت سیستم اگزوز بروید. در نزدیکی منیفولد خروجی می‌توانید آن را به راحتی بیابید.

کاتالیزور ۴۰۵ کجاست؟

کاتالیزور ۴۰۵ درست در جایی قرار دارد که نقطه ابتدایی اگزوز و نقطه انتهایی منیفولد است.

کاتالیزور پژو پارس کجاست؟

کاتالیزور قسمتی از سیستم اگزوز است و به راحتی می‌توانید این قطعه را در همان قسمت اگزوز بیابید.

کاتالیزور تیبا کجاست؟

قبل از اینکه دودهای سمی از اگزوز ماشین خارج شوند باید آن‌ها را پاکسازی کرد، به همین دلیل کاتالیزور تیبا قبل از لوله اگزوز قرار گرفته است.

کاتالیزور دنا کجاست؟

برای یافتن کاتالیزور خودروی دنا باید به زیر خودرو رفته و در قسمتی که لوله اگزوز قرار گرفته، آن را بیابید.

کاتالیزور رانا کجاست؟

یافتن کاتالیزور ماشین رانا کار بسیار ساده و راحتی است و می‌توانید در جایی که لوله اگزوز شروع می‌شود، آن را پیدا نمایید.

کاتالیزور روا کجاست؟

به مانند تمام خودروهای دیگر، کاتالیزور روا نیز در بین لوله اگزوز و منیفولد قرار دارد.

کاتالیزور ریو کجاست؟

خودروی ریو دارای یک کاتالیزور است که بعد از منیفولد قرار می‌گیرد.

کاتالیزور ساینا کجاست؟

فضایی بین منیفولد و لوله اگزوز خودرو وجود دارد که بهترین محل برای نصب کاتالیزور ساینا می‌باشد و شما در این قسمت می‌توانید آن را بیابید.

کاتالیزور سمند ef7 کجاست؟

اگر به دنبال باز کردن کاتالیزور سمند خود هستید باید آن را در سمت لوله اگزوز پیدا نمایید.

کاتالیزور سمند کجاست؟

محل نصب کاتالیزور خودرو کاملاً مشخص است و معمولاً در تمام خودروها از یک استاندارد استفاده می‌شود. کاتالیزور سمند نیز قبل از لوله اگزوز نصب می‌شود.

کاتالیزور نیسان وانت کجاست؟

کاتالیزور نیسان وانت در سمت اگزوز این خودرو نصب می‌شود. یعنی درست جایی که منیفولد تمام شده و لوله اگزوز شروع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی