ترموستات چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش ترموستات به زبان ساده ✅

ترموستات خودرو چیست

امروزه دستگاه‌هایی که به عنوان کنترل کننده کاربرد دارند چه برای آب باشند و چه برای دما، از محبوبیت زیادی برخودار هستند. به‌خصوص در روزگاری که مصرف انرژی دارای اهمیت روزافزون است و همه تلاش می‌کنند مصرف انرژی خود را به پایین‌ترین حد ممکن برسانند. یکی از تجهیزاتی که کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی می‌کند، ترموستات است که کاربردهای مختلفی از خودرو گرفته تا سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. البته کاربرد ترموستات در خودرو برای کاهش مصرف انرژی نیست و به عنوان یک قطعه ضروری برای عملکرد صحیح موتور استفاده می‌شود. تمرکز اصلی ما در این مقاله بر روی کاربرد ترموستات در خودرو است. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به بررسی این قطعه مهم بپردازیم.

 

ترموستات چیست؟

ترموستات یا دماپا (به انگلیسی Thermostat) یک کنترل کننده اتوماتیک است که نام خود را از دو واژه قدیمی یونانی «ترمو» (thermo) به معنی گرما و «ستات» (statos) به معنی ایستادن، گرفته است. از این وسیله در خودرو برای مسدود کردن مسیر آب ورودی به موتور و در ساختمان‌ها برای کنترل دما استفاده می‌شود. اگر ترموستات را به دستگاه‌های تهویه مطبوع مانند فن کویل سقفی توکار یا داکت اسپیلت متصل کنیم، این قطعه به صورت اتوماتیک، دستگاه‌های تهویه مطبوع را خاموش و روشن می‌کند تا از این طریق دمای محیط بسته را در دمایی که برای آن تعریف شده نگه دارد. اما این کاربرد ترموستات در صنعت تهویه مطبوع است که کاملاً متفاوت با کاربرد آن در خودرو است.

چگونه یک ترموستات ساده بسازیم

 

ترموستات خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

ترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای مایع خنک کننده پایین است، مسیر را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین زمانی که خودرو را برای بار اول روشن می‌کنید، موتور به سرعت به دمای کار می‌رسد. زمانی که دمای موتور به حد لازم رسید، ترموستات باز شده تا مایع خنک کننده در موتور جریان پیدا کند و نگذارد موتور بیش از حد گرم شود.

همان‌طور که شما نیز احتمالاً متوجه شدید، ترموستات با قطع و وصل جریان آب، تلاش می‌کند تا دمای موتور را در سطح مطلوبی نگه دارد تا نه بیش از حد سرد شود و نه بیش از حد گرم شود. اگر ترموستات باز شود و آب در گردش باشد، با افزایش مجدد دما، سنسور حرارت، وضعیت را تشخیص داده و فن را روشن می‌کند.

با اینکه عملکرد تمامی ترموستات‌ها یکسان است اما این قطعه با توجه به نوع و مدل خودرو، دارای تفاوت‌های فیزیکی است. برای نمونه در برخی از وسایل نقلیه، وقتی دمای آب به ۸۹ درجه سانتی‌گراد برسد، مسیر باز می‌شود، در حالی که در برخی دیگر در ۷۵ درجه سانتی‌گراد باز می‌شود. ترموستات خودرو به‌طور کلی از مواد زرد رنگی تولید می‌شود. جیوه موجود در وسط آن با افزایش دما شروع به انبساط کرده و شیر را در انتها فشار می‌دهد و در نتیجه اجازه عبور مایع خنک کننده را می‌دهد.

کاربرد ترموستات چیست؟

از ترموستات برای کنترل دمای موتور خودرو استفاده می‌شود که نه بیش از حد بالا برود و نه بیش از حد پایین بیاید. ترموستات در هر خودرویی دارای یک دمای کاری مشخص است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت که پیشنهاد شده برای آن خودرو از چه ترموستات با چه دمایی استفاده شود. در انتهای این مقاله دمای پیشنهادی برای ترموستات بسیاری از خودروها و استانداردی که برای آن‌ها تعیین شده، مشخص شده است.

خرید ترموستات جک J5

خرید ترموستات جک j5 در فروشگاه آنلاین تن پارت

 

هوزینگ ترموستات چیست؟

هوزینگ ترموستات (Thermostat Housing) به محفظه‌ای گفته می‌شود که ترموستات در داخل آن قرار می‌گیرد. شکل ظاهری مربوط به هوزینگ، سیلندری بوده و داخل آن از موم پر شده است. این محفظۀ ترموستات در میان رادیاتور و موتور قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار راحت است. به دلیل وجود گرمای بیش از حد در محلی که هوزینگ ترموستات قرار دارد، باید جنس محفظه به‌گونه‌ای باشد که مقاومت خود را در مقابل گرمای بیش از حد حفظ نماید. به همین دلیل هوزینگ را از آلیاژهای فلزی و مواد پلیمری می‌سازند.

هوزینگ ترموستات چیست

هوزینگ ترموستات

 

چگونه بفهمیم که ترموستات ماشین خراب است؟

بالا رفتن درجۀ آب و رسیدن آن به محدودۀ قرمز و جوش آوردن خودرو در ١۵ دقیقۀ اول حرکت، اولین نشانه‌های خراب شدن ترموستات است.

 

آیا ترموستات ماشین جیوه دارد؟

درون ترموستات یک ماده حساس به دما وجود دارد که برخی آن را جیوه یا موم می‌نامند. درون جیوه، میله‌ای قرار گرفته که به سوپاپ ترموستات وصل شده است. با افزایش دمای ترموستات، این موم ذوب می‌شود و حجمش افزایش پیدا می‌کند. در اثر این انبساط، میله داخل سیلندر حرکت کرده و از محل خود خارج می‌شود. در نتیجه این فرآیند، سوپاپ ترموستات باز می‌شود.

آیا ماشین بدون ترموستات کار می کند؟

بسیار پرسیده می‌شود که آیا برداشتن ترموستات ماشین ضرر دارد؟ ایا ترموستات برای ماشین لازم است؟ در تابستان ترموستات را برداریم چه میشود؟ ترموستات وسیله‌ای است برای کنترل دمای موتور خودرو و حذف آن می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به موتور بزند. اما این آسیب ممکن است در لحظه زده نشود، پس به این خیال که بگویید من ترموستات ماشینم را در آورده‌ام اما اتفاقی برایش نیوفتاده، این کار را انجام ندهید زیرا به مرور زمان موتور شما آسیب خواهد دید.

خرید ترموستات جک S5

خرید ترموستات جک s5 در فروشگاه آنلاین تن پارت

پرسش و پاسخ

در ادامه به مجموعه سوالات کاربران در رابطه با ترموستات خودرو پاسخ خواهیم داد.

نام دیگر ترموستات چیست؟

به ترموستات در زبان فارسی، دماپا نیز می‌گویند، اما این عبارت تاکنون در زبان فارسی نتوانسته جایگزین ترموستات گردد.

معنی ترموستات چیست؟

واژه ترموستات نام خود را از دو کلمه قدیمی یونانی «ترمو» (thermo) به معنی گرما و «ستات» (statos) به معنی ایستادن، گرفته است.

چگونه ترموستات ماشین را عوض کنیم؟

تا خنک شدن موتور منتظر بمانید، درب رادیاتور را باز کنید، شیر پایین رادیاتور را پیدا کنید، مایع خنک‌کننده را تا نیمه تخلیه کنید، محفظه ترموستات را از موتور جدا کنید و در نهایت ترموستات قدیمی را خارج کرده و جدید جایگزین کنید.

ایا پراید ترموستات دارد؟

موتور هر خودرویی برای سالم ماندن از گرما و همچنین سرد نشدن، نیاز به ترموستات دارد و پراید نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای ترموستات است.

کدام ترموستات برای پراید مناسب است؟

ترموستات استاندارد پراید و دمای توصیه شده برای آن بین ۷۳ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد است. بسیار این سوال پرسیده می‌شود که آیا بین ترموستات پراید در تابستان و ترموستات پراید در زمستان تفاوتی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که خیر، نباید هیچ‌گاه اقدام به بیرون آوردن ترموستات در فصول مختلف نمایید زیرا این موضوع می‌تواند به خودروی شما آسیب وارد نماید. اینکه گفته می‌شود از ترموستات چهارفصل پراید برای خودروی خود استفاده نمایید نیز درست نیست و اینها موضوعات بازاریابی است که بعضی از فروشنده‌ها برای فروش بیشتر به آن رو آورده‌اند.

عمر مفید ترموستات چقدر است؟

شما می‌توانید هر ۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض ترموستات نمایید اما بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند تا زمانی که مشکلی پیش نیامده و علائم خرابی ترموستات وجود ندارد، نیازی به تعویض آن نیست.

در چه وسایلی از ترموستات استفاده می شود؟

رادیاتورها، دیگ‌ها، فن کویل‌ها، خودرو و یخچال عمومی‌ترین دستگاه‌هایی هستند که برای کنترل دما از ترموستات استفاده می‌کنند.

در تابستان از چه ترموستاتی استفاده کنیم؟

برخی از افراد در تابستان که دمای هوا بالا است، ترموستات را به طور کلی از مدار خارج می‌کنند که این ممکن است برای خودرو مشکلاتی را ایجاد کند. بهترین راهکار برای تابستان، استفاده از ترموستات‌های با درجه حرارت پایین‌تر است.

چه ترموستاتی برای زمستان مناسب است؟

بهترین درجه ترموستات برای خودرو در زمستان، ترموستاتی است که در درجه ۸۲ تنظیم شود که می‌تواند دمای موتور ماشین را در حد متعادل حفظ کند.

چه زمانی دریچه ترموستات سیستم خنک کاری بسته می شود؟

اگر دمای آب از حد معینی پایین‌تر بیاید، دریچه ترموستات سیستم خنک کاری بسته می‌شود.

چه ترموستاتی برای سمند مناسب است؟

بر اساس تحقیقاتی صورت گرفته مناسب‌ترین ترموستات برای سمند که بهترین عملکرد را داشته باشد، ترموستاتی است که بین درجه ۷۵ و ۸۳ درجه تنظیم شود.

ترموستات فابریک سمند چند درجه است؟

ترموستات فابریک سمند ۸۳ درجه است.

ترموستات سمند ef7 دوگانه چند درجه است؟

ترموستات فابریک سمند مدل ef7 به صورت ۸۳ درجه است.

چه ترموستاتی برای تیبا مناسب است؟

ترموستات استاندارد تیبا ۸۲ درجه است که توسط ایران تولید شده است. البته شما می‌توانید از ترموستات ۷۶ درجه نیز برای تیبا استفاده کنید.

ترموستات فابریک تیبا چند درجه است؟

ترموستات استاندارد تیبا ۸۲ درجه است که توسط ایران تولید شده است.

چه ترموستاتی برای پژو ۴۰۵ مناسب است؟

بهترین درجه ترموستات پژو ۴۰۵، ۸۳ و ۷۵ درجه است که عملکرد آن را در بهترین حالت نگه می‌دارد.

چگونه ترموستات پژو را تعویض کنیم؟

تا خنک شدن موتور منتظر بمانید، درب رادیاتور را باز کنید، شیر پایین رادیاتور را پیدا کنید، مایع خنک‌کننده را تا نیمه تخلیه کنید، محفظه ترموستات را از موتور جدا کنید و در نهایت ترموستات قدیمی را خارج کرده و جدید جایگزین کنید.

ترموستات پژو ۴۰۵ چند درجه است؟

بهترین ترموستات برای پژو ۴۰۵، ترموستات ۸۳ است که ترموستات فابریک پژو ۴۰۵ نیز همین درجه است.

ترموستات پژو پارس چند درجه است؟

بهترین ترموستات برای پژو پارس یا همان پژو پرشیا، ترموستات ۸۳ است.

چگونه ترموستات پراید را تعویض کنیم؟

تا خنک شدن موتور منتظر بمانید، درب رادیاتور را باز کنید، شیر پایین رادیاتور را پیدا کنید، مایع خنک‌کننده را تا نیمه تخلیه کنید، محفظه ترموستات را از موتور جدا کنید و در نهایت ترموستات قدیمی را خارج کرده و جدید جایگزین کنید.

ترموستات فابریک پراید چند درجه است؟

ترموستات فابریک پراید ۷۱ درجه است. اما ترموستات چند درجه برای پراید مناسب است؟ بهترین انتخاب ۷۱ درجه است.

ترموستات فابریک پراید انژکتوری چند درجه است؟

ترموستات فابریک پراید انژکتوری ۷۱ درجه است.

ترموستات زانتیا چند درجه است؟

ترموستات زانتیا ۸۳ درجه است.

ترموستات روا چند درجه است؟

ترموستات روآ در دماهای ۷۸ درجه و ۷۴ درجه و ۸۲ درجه سانتی‌گراد عرضه می‌شود.

ترموستات ۲۰۷ چند درجه است؟

بهترین دما برای ترموستات پژو ۲۰۷ بین ۸۰ تا ۹۰ درجه است.

ایا تراکتور ترموستات دارد؟

کلیه وسایل نقلیه موتوری برای اینکه در معرض گرمای بیش از حد دچار خرابی نشوند، نیاز به ترموستات دارند و تراکتور نیز اینگونه است.

ترموستات آریو کجاست؟

ترموستات آریو درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات برلیانس کجاست؟

ترموستات برلیانس درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات پراید کجاست؟

ترموستات پراید درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات تیبا کجاست؟

ترموستات تیبا درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات دوو سیلو کجاست؟

ترموستات دوو سیلو درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات رانا کجاست؟

ترموستات رانا درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات روا کجاست؟

ترموستات روا درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات ریو کجاست؟

ترموستات ریو درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات زانتیا کجاست؟

ترموستات زانتیا درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات ساینا کجاست؟

ترموستات ساینا درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات سمند ef7 کجاست؟

ترموستات سمند ef7 درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات لیفان x60 کجاست؟

ترموستات لیفان x60 درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

ترموستات نیسان وانت کجاست؟

ترموستات نیسان وانت درون محفظه مشکی رنگ خود قرار گرفته و جای آن در میان رادیاتور و موتور است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی