همه آن چیز که در رابطه با تسمه تایم جک S5 باید بدانید ✅

زمان تعویض تسمه تایم جک s5

تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی مهم هر خودرویی است که نمی‌توان نسبت به سلامت آن بی‌تفاوت بود زیرا عدم توجه به آن می‌تواند عواقب بسیار جدی برای خودروی شما به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم هر آنچه را که در رابطه با تسمه تایم جک S5 وجود دارد را با شما به اشتراک بگذاریم تا خیال شما از این بابت برای همیشه راحت باشد. قبل از مطالعه این مقاله اگر اطلاعات کاملی در رابطه با این قطعه ندارید و نمی‌دانید تسمه تایم چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با این موضوع را در سایت تن پارت مطالعه نمایید.

 

جک اس ۵ تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

ابتدا باید مشخص کنیم که جک S5 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ تسمه تایم (به انگلیسی Timing Belt) و زنجیر تایم (به انگلیسی Timing Chain)، دو روش رایجی هستند که در خودروهای امروز استفاده می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. وظیفه اصلی این دو یکسان است و تفاوت آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک است و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است. تسمه تایم بیرون موتور نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل موتور قرار دارد و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر موتور، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به طوری که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به موقع باید تعویض شود.

کمپانی جک در کراس‌اوور جک اس ۵ از تسمه تایم استفاده کرده و خبری از زنجیر نیست. پس باید همیشه نگران سلامت این قطعه لاستیکی باشید تا پاره شدنش به دلیل فرسودگی، باعث خسارت به موتور خودرو نشود.

 

زمان تعویض تسمه تایم جک S5

سوال مهم بعدی که پیش می‌آید این است که بهترین زمان تعویض تسمه تایم جک اس ۵ چه وقتی است؟ آیا می‌توانیم به مانند سایر قطعات، تا خراب شدن آن صبر کرده و سپس اقدام به تعویض آن نماییم؟ در پاسخ باید گفت که خیر، تسمه تایم به مانند سایر قطعات نیست. پاره شدن تسمه تایم در زمان حرکت خودرو، می‌تواند خسارات سنگینی برای شما به همراه داشته باشد.

تعویض تسمه تایم بستگی به عملکرد و کارکرد خودرو دارد. این‌طور نیست که بگوییم این قطعه در تمامی خودروها باید در یک زمان یا یک کیلومتر مشخص تعویض گردد. اما زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید بهتر است که تسمه تایم تعویض شود. البته فقط کیلومتر ملاک خوبی برای تعویض تسمه تایم نیست، زیرا ممکن است خودرویی چندین سال کار نکرده باشد، که در این صورت تاریخ استفاده از تسمه گذشته و باید تعویض گردد. معمولاً از زمان تولید تسمه ۳ تا ۵ سال می‌توان از آن استفاده کرد. در دفترچه راهنمای ارائه شده در رابطه با خودروی جک S5 نوشته شده هر ۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض نمایید.

زمان تعویض تسمه تایم جک S5

پیشنهاد می‌شود در هر باری که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می‌نمایید، از تعمیرکار بخواهید اقدام به چک نمودن این قطعه نماید تا خیال شما از این بابت راحت شده و در صورت فرسودگی اقدام به تعویض تسمه تایم نمایید. زیرا فقط مدت زمان و کیلومتر ماشین، ملاک تعویض نیستند. علائمی وجود دارد که می‌تواند زنگ خطر پارگی تسمه تایم را برای شما به صدا درآورد. تعدادی از این علائم عبارتند از:

  • افزایش دود خروجی از اگزوز: این افزایش دود نشان می‌دهد که عمل احتراق در موتور به درستی انجام نمی‌شود و یکی از علت‌های این احتراق بد هم می‌تواند عملکرد بد تسمه تایم باشد.
  • استارت نخوردن خودرو: وقتی شما استارت می‌زنید در حقیقت میل‌لنگ را به گردش درآورده و بعد هم یک سیکل احتراق موتور اتومبیل اتفاق می‌افتد تا اتومبیل روشن شود. وقتی تسمه تایم خوب کار نکند، شما با استارت زدن، میل‌لنگ را حرکت می‌دهید، اما این حرکت به میل سوپاپ به خوبی منتقل نمی‌شود و اتومبیل روشن نمی‌شود.
  • بد کار کردن موتور در هنگام حرکت: قدرت موتور کاهش می‌یابد و دچار لغزش می‌شود که در حقیقت نشان دهنده آن است که موتور بد عمل می‌کند.

زمان تعویض تسمه تایم جک s5 اتوماتیک نیز تفاوتی با مدل دنده‌ای آن نمی‌کند و بهتر است موارد گفته شده در رابطه با مدل اتوماتیک نیز رعایت شود.

 

پاره شدن تسمه تایم جک S5

حتی اگر تمام قوانین بالا را رعایت نمایید باز ممکن است شرایطی پیش بیاید که باعث پارگی تسمه تایم خودرو شود. شما باید خودتان را برای این شرایط آماده کنید تا کمترین خسارت به خودروی شما وارد شود. پاره شدن تسمه تایم جک اس ۵ ممکن است در حال توقف و یا در حال حرکت باشد. اگر در وضعیت توقف، موتور بدون علت خاموش شد، تا از سلامت تسمه تایم مطمئن نشده‌اید، استارت نزنید. اگر در حال حرکت، موتور خودرو خاموش شد، ابتدا دنده را به حالت خلاص در آورده و سپس خودرو را متوقف کنید.

در صورت پارگی تسمه تایم باید تمام موتور باز شود و اجزای داخلی آن تعویض شود. به همین دلیل در صورت وقوع این حادثه، خودتان را آماده کنید که حداقل برای چند روز نمی‌توانید از خودروی خود استفاده کنید و باید آن را در تعمیرگاه بگذارید.

لیست تعمیرگاه های تخصصی جک در تهران

تعویض تسمه تایم جک S5

سوالی که برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که آیا فقط باید تسمه تایم تعویض گردد و یا کل تجهیزات جانبی آن مانند بلبرینگ تایم نیز تعویض گردند؟ پیشنهاد می‌شود تسمه تایم به همراه کل تجهیزات جانبی تعویض شوند تا دیگر نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد. به‌خصوص بلبرینگ تایم‌ها دارای عمر مفیدی هستند و حتی اگر در زمان تعویض تسمه تایم سالم به نظر بیایند، باز بهتر است آن‌ها را نیز تعویض نمایید زیرا ممکن است تا ۵۰ هزار کیلومتر بعدی، دیگر برای بررسی سلامت تسمه تایم مراجعه نکنید و این موضوع باعث می‌شود که بلبرینگ‌ها آسیب دیده و عملاً با آسیب مجدد تسمه تایم مواجه شوید.

به دلایل گفته شده بهتر است در زمان خرید این قطعه، اقدام به خرید کیت کامل تسمه تایم جک S5 نمایید که شامل ۶ قطعه است که عبارتند از:

  • یک عدد تسمه تایم
  • سه عدد بلبرینگ تایم
  • یک عدد تسمه سفت کن
  • یک عدد تسمه بالانسر

 

قاب تسمه تایم جک S5 چیست؟

قاب تسمه تایم یک قطعه پلاستیکی یا فلزی است که به منظور محافظت اجزایی مانند چرخ دنده‌های داخلی و تسمه تایم استفاده می‌شود و از ورود آلودگی و گردوغبار به داخل فضای موتور جلوگیری می‌کند. خرابی یا فرسودگی قاب تسمه تایم جک اس ۵ موضوعی نیست که دائماً اتفاق بیافتد اما در صورت رخ دادن آن، با آسیب به تسمه تایم یا زنجیر تایم ممکن است شاهد خسارت‌های بسیار بیشتری باشید.

علائم و نشانه‌های خرابی قاب تسمه تایم عبارتند از:

  • نشتی روغن از زیر موتور خودرو
  • شنیده شدن صدای ضربه از موتور
  • سخت کار کردن موتور
  • روشن شدن چراغ هشدار خودرو

فروش قاب تسمه تایم جک S5

تسمه تایم جک S5

قاب تسمه تایم جک S5

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده باید گفت که بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم جک S5 هر ۵۰ هزار کلیومتر است اما باز بهتر است هر بار که برای تعویض سرویس تعویض روغن مراجعه می‌کنید اقدام به بررسی سلامت آن نمایید. همچنین برای آشنایی بیشتر با خودروی جک اس ۵ مطالعه مقاله “همه آن چیز که در رابطه با جک S5 باید بدانید” را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی