چراغ های هشدار جک S5

چراغ های هشدار جک S5

خودروها زبان خاص خودشان را برای بیان ایراداتشان به راننده دارند به همین دلیل صاحب هر خودرویی باید این زبان را کامل بشناسد تا در مواقع لازم اقدام به رفع ایراد خودروی خود نماید. در صورتی که این زبان را که با نمایش علائم خاص به تصویر در می‌آیند را نشناسید، ممکن به ایرادات حیاتی خودروی خود بی‌توجهی نمایید که این موضوع در بعضی مواقع هزینه‌های سنگینی را بر دوش شما می‌گذارند. در ادامه چراغ های هشدار جک s5 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین برای مطالعه بیشتر در زمینه خودروی محبوب جک S5 پیشنهاد می‌کنیم مقاله “همه آن چیز که در رابطه با جک S5 باید بدانید” را نیز مطالعه نمایید.

 

فهرست مطالب

بررسی علائم پشت آمپر جک S5

۲۹ چراغ هشدار و نمایشگر در خودروی جک S5 قرار دارد که با بعضی از آن‌ها هر روز سروکار دارید و بعضی‌ها را هم ممکن است هیچ‌گاه نبینید.

در تصویر زیر می‌توانید علائم صفحه کیلومتر جک s5 (علائم پشت آمپر جک اس ۵) را مشاهده نمایید:

چراغ های هشدار جک اس 5

چراغ چک جک S5

منظور از چراغ چک همان چراغ‌ها و علائم پشت آمپر هستند که در زمان استارت خوردن خودرو تمام آن‌ها روشن شده، یکبار همه چیز چک می‌شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، چراغ‌های چک خاموش می‌شوند. اما همیشه همه چیز درست نیست و گاهی ممکن است یکی از این چراغ‌های چک، خاموش نشده و بصورت دائم روشن بماند. علت روشن شدن چراغ چک جک اس ۵ چیست؟ این نشانه مشکل در قسمتی از خودرو است و باید با توجه به نوع چراغ روشن مانده، مشکل را یافته و آن را حل نمایید.

اگر معنا و مفهوم چراغ روشن مانده را متوجه نمی‌شوید، این آموزش می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را پیدا کنید. اما توجه کنید که هیچ‌گاه مشکل را نادیده نگیرید زیرا حتی یک مشکل کوچک می‌تواند به یک مشکل بزرگ‌تر، گران‌تر و حتی خطرناک تبدیل شود و نادیده گرفتن آنها تبعات مالی و حتی جانی زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد.

 

چراغ های پشت آمپر جک S5:

۱ – نمایشگر چراغ مه شکن جلو

زمانی که مه‌شکن جلو روشن باشد، این چراغ نمایشگر روشن می‌شود. برای اینکه با چراغ مه شکن بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کاربرد چراغ مه شکن و زمان استفاده از آن در خودرو” را مطالعه نمایید.

۲ – چراغ نور بالا

این نشانگر قرار داشتن چراغ‌های خودرو در وضعیت نور بالا را نشان می‌دهد و همچنین با فلاش نور بالا، اعلام سیگنال هشدار می‌کند.

۳ – چراغ دیلایت یا DRL

چراغ‌های DRL، چراغ‌هایی کم‌مصرف هستند که از تکنولوژی LED درون آن‌ها استفاده شده است و تمام مدتی که خودرو در حال حرکت است روشن می‌مانند. این سیستم، شناسایی شدن خودرو در نور صبحگاهی را آسان می‌کند.

۴ – چراغ‌های نشانگر راهنمای چپ و راست

در زمان تغییر مسیر یا پیچیدن، این چراغ بر روی صفحه نمایشگر روشن و خاموش می‌شود. اگر این اتفاق نیافتد، به این معنا است که چراغ‌های راهنما دچار مشکل شده‌اند. با فشردن کلید چراغ اعلام خطر یا فلاشر، هر دو نشانگر چراغ‌های راهنما، روشن و خاموش می‌شوند.

۵ – چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده

زمانی که عقربه نشانگر دماسنج به هفتمین درجه می‌رسد، چراغ هشدار روشن شده و بالاتر رفتن دمای مایع خنک کننده از حد مجاز را اعلام می‌کند. بعد از این اتفاق حتماً باید خودرو را به کناری زده و موتور را خاموش نمایید. برای آشنایی بیشتر با سیستم خنک کننده خودرو، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “آشنایی با سیستم خنک کننده خودرو و اجزای آن” را مطالعه نمایید.

۶ – چراغ هشدار مه شکن عقب

زمانی که چراغ مه شکن عقب را روشن می‌نمایید، این چراغ نمایشگر روشن می‌شود.

۷ – اعلام نقص در سیستم ترمز و ترمز دستی

سیستم ترمز از اهمیت زیادی برای ایمنی سرنشینان برخوردار است و به همین دلیل باید توجه زیادی به چراغ‌های هشدار آن نمایید. اگر مجبورید مسافتی را برای رسیدن به تعمیرگاه طی نمایید، با سرعت بسیار آرام به حرکت خود ادامه دهید.

این چراغ هشدار دارای چندین کارکرد است که عبارتند از:

  • وقتی سوئیچ خودرو را در وضعیت ON قرار می‌دهید این چراغ هشدار روشن می‌شود که حتماً وضعیت ترمزدستی را چک نماییم. وقتی موتور را روشن کرده و ترمزدستی را آزاد می‌‎کنید، این چراغ هشدار خاموش می‌شود.
  • اگر ترمزدستی را آزاد کرده و موتور را روشن نمایید ولی همچنان چراغ هشدار روشن باشد و یا در حال حرکت این چراغ هشدار روشن شود، این نشان از خرابی در سیستم ترمز خودرو است. در این حالت باید به کناری زده و حجم مایع ترمز را بررسی نمایید تا در صورت پایین بودن حجم آن، اقدام به بررسی مشکل نمایید. اما اگر دیدید که ترمز نیز به درستی کار نمی‌کند که بتوانید به کناری بزنید، برای پایین‌تر آوردن سرعت، به دنده‌های پایین‌تر بروید و آرام آرام خودرو را متوقف نمایید.
  • اگر در شرایطی که ترمز دستی کاملاً آزاد نشده، سرعت آغاز حرکت خودرو به ۵ کیلومتر بر ساعت برسد، هشدار ترمز دستی به صدا دادن ادامه می‌دهد.

۸ – نقص سیستم EPB (سیستم ترمز الکتریکی)

اگر این چراغ روشن باشد، نشان‌دهندۀ وجود ایراد در سیستم ترمز الکتریکی خودرو است.

۹ – چراغ هشدار پایین بودن سطح سوخت

وقتی که میزان سوخت به اولین درجه می‌رسد، چراغ بنزین جک s5 روشن می‌شود که این هشدار به معنای سوخت‌رسانی سریع‌تر به خودرو است. همیشه سعی نمایید که کار به هشدار نرسد زیرا وقتی سوخت به درجات پایین می‌رسد، فشار زیادی به پمپ سوخت و منبع کاتالیزور وارد می‌شود و در بلندمدت باعث وارد شدن خسارت به آن می‌شود.

۱۰ – چراغ نمایشگر کمربند ایمنی راننده

زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON و یا START قرار می‌گیرد، چراغ هشدار کمربند ایمنی راننده روشن می‌شود. این هشدار برای یادآوری کردن به راننده است که کمربند ایمنی خود را ببندد. با روشن شدن موتور و بستن کمربند ایمنی، این چراغ هشدار نیز خاموش می‌شود.

۱۱ – چراغ نشانگر نقص در سیستم فرمان الکتریکی

زمانی که سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد و یا وقتی که خودرو روشن می‌شود، اگر به این نشانگر دقت کنید مشاهده می‌کنید که برای مدت خیلی کوتاهی روشن و سپس خاموش می‌شود که این موضوع نمایش‌دهندۀ عملیات بررسی سیستم است. اما اگر نقصی در سیستم فرمان الکتریکی وجود داشته باشد، این نشانگر روشن می‌ماند.

برای خودروهایی که برای مدت زمان زیادی روشن نشده‌اند، به دلیل ضعیف شدن باتری، ممکن است این نشانگر روشن شود. در این حالت، خودرو را روشن کرده و فرمان را به سمت چپ و راست و تا انتها بچرخانید. سپس ماشین را خاموش کرده و دوباره روشن نمایید. اگر با انجام این کار، باز مشکل حل نشد، باید برای بررسی بیشتر به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۱۲ – چراغ نمایشگر ESC (کنترل پایداری)

مهمترین نقش ESC یا Electronic Stability Control در ایمنی رانندگی، کاهش تعداد و شدت تصادفات است. تقریباً همۀ ما در جاده‌های بارانی و برفی رانندگی کرده‌ایم و از خطرات آن کاملاً آگاهیم. کنترل پایداری الکترونیکی، به همراه سایر دستگاه‌های ایمنی و نظارتی موجود در وسایل نقلیه امروزی، به رانندگان کمک می‌کند تا کنترل خود را در جاده حفظ کنند.

در زمان پایش سیستم ESC، چراغ نشانگر سمت راست (در عکس) به‌طور دائم روشن است. اگر چراغ نشانگر سمت چپ چشمک بزند به این معناست که ESC عملکرد طبیعی دارد. اما اگر دائماً روشن باشد، به معنای نقص در سیستم ESC است و باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۱۳ – فشار غیرطبیعی لاستیک‌ها

اگر این نشانگر به‌طور دائم روشن باشد، یعنی یکی از سه مشکل زیر وجود دارد و باید سریع‌تر اقدام به بررسی آن نمایید:

  • فشار کم لاستیک‌ها
  • فشار زیاد لاستیک‌ها
  • دمای بالای لاستیک‌ها

اگر چراغ در حال چشمک زدن باشد به معنای نشتی باد لاستیک است.

۱۴ – چراغ نمایشگر موقعیت کلید – Key out

(در صورت مجهز بودن)

علامت key out در ماشین جک S5 نشان دهنده‌ی این است که سوئیچ خارج از خودرو است و امکان روشن کردن آن وجود ندارد. اگر سوئیچ همراه شما در خودرو است و همچنان چراغ Key out را مشاهده می‌کنید، ممکن است به دلیل تمام شدن باتری ریموت باشد که خودرو نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. برای تست این موضوع باید ریموت خودرو را در داخل جالیوانی دوم قرار داده و سپس پا را بر روی ترمز گذاشته و خودرو را روشن نمایید.

علامت key out در ماشین جک s5

 

۱۵ – چراغ چک موتور جک S5

زمانی که سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد، این چراغ روشن شده و بعد از روشن شدن موتور نیز خاموش می‌شود. اگر چراغ نمایشگر در زمان حرکت خودرو روشن بماند یا روشن و خاموش شود و یا با قرار گرفتن سوئیچ در حالت ON، این چراغ روشن نشود، به این معناست که قسمتی از خودرو به درستی کار نمی‌کند. با اینکه خودرو در این وضعیت نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد ولی بهتر است در اولین فرصت اقدام به رفع مشکل نمایید. روشن شدن چراغ چک خودرو اغلب برای دارندگان خودرو اتفاقی نگران کننده است، زیرا این اخطار بسیار کلی‌ است و بیشتر رانندگان نمی‌دانند که باید کدام مشکل را در خودرو رفع کنند.

چراغ چک موتور جک S5

دلایل روشن شدن چراغ چک موتور در جک S5 عبارتند از:

  • مشکل در سنسور اکسیژن یا سنسور جریان هوا
  • ایراد در مبدل کاتالیستی
  • مشکل در شمع خودرو و وایر شمع
  • ایراد در کوئل یا باتری
  • نقص در سیستم کنترل گازهای آلاینده اگزوز
  • مشکل در ترموستات یا انژکتور سوخت
  • درست نصب نشدن سیستم دزدگیر

 

 

بعد از رفع مشکل و برای ریست چراغ چک جک s5 اگر با قطع و وصل باتری درست نشد، می‌بایست خودرو را به تعمیرگاه برده و درخواست کنید با استفاده از دیاگ، اقدام به خاموش کردن چراغ چک نماید.

 

۱۶ – چراغ هشدار فشار روغن موتور

با قرار گرفتن سوئیچ در وضعیت ON، این نشانگر روشن شده و با روشن شدن موتور خاموش می‌شود. زمانی که فشار روغن به اندازۀ کافی نیست و یا مشکل در سیستم وجود دارد، با روشن شدن موتور و یا در مسیر، چراغ هشدار فشار روغن روشن می‌شود. در این هنگام باید خودرو را به کناری زده و موتور را خاموش نمایید. بعد از چند دقیقه صبر، میزان روغن را بررسی کرده و اگر کم بود، مقداری به آن اضافه نمایید. حال اگر موتور را روشن نمایید، باید این نشانگر خاموش شود. اگر نشد، احتمالاً مشکلی در سیستم وجود دارد و به همین دلیل باید خودرو را به تعمیرگاه ببرید. روشن نگه داشتن موتور خودرو در وضعیتی که این چراغ هشدار روشن است، می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد نماید.

اگر خودرو در حال حرکت با چراغ قرمز مواجه شده و دور موتور به شدت کند شود، چراغ نشانگر ممکن است برای لحظاتی روشن و به سرعت خاموش شود. چراغ نشانگر هشدار فشار روغن گاهی به دلیل ترمز ناگهانی روشن و خاموش می‌شود که این موضوع طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

۱۷ – چراغ نمایشگر کمربند سرنشین جلو

(در صورت مجهز بودن)

زمانی که سوئیچ از وضعیت Lock به ON و یا START گردش می‌کند، این نشانگر روشن شده و کار پایش سیستم را انجام می‌دهد. اگر صندلی سرنشین جلو خالی بوده یا توسط وسیله‌ای که با کمربند در ارتباط نیست اشغال شده باشد، چراغ هشدار روشن نمی‌شود. اما اگر یک شخص بر روی آن صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را نبسته باشد، چراغ هشدار روشن می‌شود. واضح است که بعد از بستن کمربند نیز این چراغ هشدار خاموش می‌شود.

۱۸ – چراغ نمایشگر سیستم کنترل سرعت یکنواخت

(در صورت مجهز بودن)

موقع فعال کردن سیستم کنترل سرعت یکنواخت، چراغ نشانگر چشمک می‌زند. هنگامی که کار فعال کردن سیستم با موفقیت انجام شد، چراغ نشانگر روشن می‌ماند تا فعال بودن سیستم را به راننده یادآوری کند.

۱۹ – چراغ سیستم ضد سرقت

(در صورت مجهز بودن)

چراغ سیستم ضد سرقت جک s5، نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد. این چراغ در صورت تایید صحت رمز، خاموش و در صورت عدم تایید صحت رمز، روشن می‌شود.

۲۰ – چراغ حالت هوشمندی چهار چرخ یا ۴WD Smart

۴WD مخفف ۴Wheel Drive معنی چهار چرخ نیمه وقت یا چهار چرخ محرک است. زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار می‌گیرد، این چراغ برای سه ثانیه روشن و سپس خاموش می‌شود تا از این طریق وضعیت عادی ۴WD Smart را تایید نماید. اگر سوئیچ ماشین در وضعیت ۴WD Smart قرار گیرد، چراغ نشانگر روشن می‌ماند.

۲۱ – چراغ نمایشگر شارژ باتری

وقتی سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد، این نشانگر روشن شده و با به کار افتادن موتور نیز خاموش می‌شود. اما اگر با روشن شدن موتور، این نشانگر خاموش نشود، این نشان از خالی شدن باتری جک s5 است. اگر این اتفاق افتاد، بدون اینکه خودرو را خاموش کنید، تمامی تجهیزات برقی غیرضروری از قبیل سیستم پخش، سیستم تهویه و چراغ‌های داخل خودرو را خاموش کنید. خاموش کردن موتور و راه‌اندازی مجدد آن، در این حالت می‌تواند شارژ باتری را خیلی سریع‌تر تمام کند، پس از این کار امتناع کنید.

۲۲ – چراغ نمایشگر قفل ۴WD

(در صورت مجهز بودن)

زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار می‌گیرد، این چراغ به مدت ۳ ثانیه روشن و سپس خاموش می‌شود تا کارکرد نرمال سیستم هوشمند ۴WD را بررسی نماید. اگر سوئیچ در وضعیت ۴WD Forced قرار گیرد، این نشانگر روشن خواهد ماند. اما چشمک زدن این نشانگر، به معنای وجود نقص در سیستم ۴WD است و برای رفع ایراد باید به تعمیرگاه مراجعه نمود.

۲۳ – چراغ نمایشگر SRS

SRS مخفف Supplemental Restraint System بوده که به معنای سیستم محدوده کننده اضافی است. کیسه هوا SRS یک اقدام ایمنی اضافه بوده که امروزه در خودروها تبدیل به امری رایج شده است. این سیستم در زمان تصادف نسبت به کمربند ایمنی، از سرنشینان بیشتر محافظت می‌کند. این بدین معنا بوده که ایربگ بخشی از یک سیستم ایمنی بزرگ‌تر بوده و نباید به‌صورت جداگانه استفاده شود. عبارت SRS معمولاً بر روی کیسه هوا راننده و در وسط فرمان قرار می‌گیرد.

زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار می‌گیرد و یا بعد از اینکه موتور به کار می‌افتد، چراغ نمایشگر SRS ابتدا روشن شده و سپس به مدت ۶ ثانیه بی‌وقفه چشمک می‌زند و به این وسیله آمادگی سیستم SRS را نشان می‌دهد. زمانی که سوئیچ موتور در وضعیت ON قرار می‌گیرد و یا بعد از اینکه موتور به کار می‌افتد، اگر چراغ SRS روشن نشود یا بعد از ۶ ثانیه چشمک زدن همچنان روشن بماند و یا در زمان رانندگی، روشن شده یا به‌طور مکرر چشمک بزند، این به معنای نقص در سیستم SRS است و باید به تعمیرگاه مراجعه کرد.

روشن ماندن چراغ SRS را نادیده نگیرید زیرا در تصادفات، ایمنی سرنشینان به خطر می‌افتد و بسیار خطرناک است.

۲۴ – نمایشگر نقص سیستم موتور (EPC)

در حالت عادی، مغز خودرو یا همان ECU است که موتور، پیشرانه و سایر سیستم‌ها را قادر می‌سازد به درستی کار کنند. EPC یا Electronic Power Control در هماهنگی با ECU برای نظارت بر عملکردها کار می‌کند و اگر مشکلی پیش بیاید، چراغ هشدار EPC روی داشبورد روشن می‌شود.

چراغ epc در جک S5 یکی از سوالات رایج دارندگان این خودرو است. این سیستم وظیفه پایش موتور و یافتن هرگونه عیب و ایرادی در آن را برعهده دارد. بعد از اینکه سوئیچ در وضعیت ON قرار بگیرد برای چند ثانیه این نشانگر روشن شده و اگر عیبی یافت نشود، به سرعت خاموش می‌شود. اما اگر این چراغ بعد از روشن شدن، خاموش نشود و یا اینکه در حال حرکت، روشن شود، این نشانۀ وجود نقص در موتور است و باید به سرعت خودرو را کنار زده و یا به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

آیا باید از روشن شدن این چراغ ترسید؟ چه دلایلی باعث روشن شدن چراغ epc می‌شوند؟ چراغ هشدار EPC می‌تواند نشانگر یک مشکل جزئی یا مشکلات بسیار جدی باشد. بنابراین، اگر چراغ روشن شد، فوراً به دنبال یک تعمیرگاه باشید تا وسیله نقلیه خود را توسط یک تکنسین ماهر سرویس کنید. همزمان با روشن شدن چراغ epc، بسته به نقصی که وجود دارد، ممکن است چراغ‌های هشدار دیگری مانند چراغ چک موتور نیز روشن شوند. کروز کنترل می‌تواند خاموش شود و یا کنترل پایداری الکترونیکی نیز ممکن است از کار بیفتد.

۲۵ – چراغ نمایشگر نقص TCU

(در صورت مجهر بودن)

این سیستم صرفاً برای عیب‌یابی خودروهای با گیربکس دوکلاچه (DCT) است و زمانی که گیربکس دچار مشکل می‌شود، این نشاگر روشن شده تا شما را از این موضوع مطلع نماید. در این صورت باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۲۶ – چراغ نمایشگر پدال ترمز

(در صورت مجهر بودن)

وقتی این چراغ روشن می‌شود به معنای هشدار به راننده است که قبل از روشن کردن خودرو، پدال ترمز را فشار دهد.

۲۷ – چراغ نمایشگر کنترل خودرو در سراشیبی یا HDC

(در صورت مجهز بودن)

سیستم HDC چیست؟ HDC مخفف Hill Descent Control در مواقعی که کشش کمی وجود دارد داشتن این سیستم برای افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان ضروری است. زمان حرکت در مسیرهای شیب‌دار راننده باید دائماً ترمز کند تا سرعت خودرو افزایش نیابد و خودرو از کنترل خارج نشود. در واقع این سیستم جهت کنترل سرعت در هنگام پایین آمدن از سرازیری طراحی شده است. برای فعال نمودن HDC در جک اس ۵ باید دکمه مربوطه (شکل شماره ۲۷) را فشار دهید. سیستم HDC فعال شده و چراغ آن به رنگ سبز روشن می‌شود. اگر با فشار مجدد کلید، سیستم را غیرفعال نمایید، چراغ هم خاموش می‌شود. زمانی که HDC فعال است، چراغ سبزرنگ چشمک می‌زند. اما اگر HDC دچار نقص شود، چراغ به رنگ قرمز در آمده و روشن می‌ماند. در این حالت باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

برای آموزش نحوه روشن و خاموش کردن سیستم HDC، بخش گروه کلیدهای واسطه در ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

۲۸ – چراغ هشدار ABS

این سیستم برای بررسی ABS مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد، برای چند ثانیه این چراغ روشن شده و بعد خاموش می‌شود. این یعنی همه چیز درست است و مشکلی وجود ندارد. اما اگر در هر زمانی این چراغ روشن شود و دیگر خاموش نشود، این یعنی سیستم ABS جک اس ۵ دچار مشکل شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه نمود.

وقتی سیستم ABS دچار مشکل شده و چراغ آن روشن می‌شود، باید حتماً در نظر داشته باشید که ترمز خودرو با سرعت بیشتری قفل می‌شود که این می‌تواند باعث تصادف از ناحیه پشت شود و به همین دلیل تا زمان رسیدن به تعمیرگاه، باید با دقت بیشتر و آرام‌تر رانندگی نمایید.

۲۹ – چراغ نقص سیستم پایش فشار لاستیک‌ها یا TPMS

این نماد به این معنی است که سیستم مانیتور فشار تایر یا TPMS، احساس کرده است که فشار هوای یک یا چند تایر شما، کمتر از مقدار توصیه شده است. این سیستم الکترونیکی به‌گونه‌ای طراحی شده است که با اطلاع دادن به راننده در زمانی که تایر یا لاستیک به هوا نیاز دارد از از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

روشن ماندن چراغ به معنای وجود نقص در کار سیستم است. اگر موتور روشن شده و خودرو ۲۰ دقیقه در محل ثابت بماند، چراغ روشن می‌شود که این موضوع امری طبیعی است. حضور خودرو در محیط با تداخل الکترومغناطیسی بالا، موجب نقص سیستم پایش فشار می‌شود.

3 دیدگاه

  1. در رابطه با چراغ key out نوشتین که بزاریمش تو جالیوانی دوم! یعنی تو جالیوانی اول جواب نمیده؟ دلیل خاصی داره اینجوری طراحیش کردن؟ ولی جالب بود جایی ندیدم این مطلب رو گذاشته باشه.
  2. سلام من دفترچه رو گم کردم خوب بود که هر یک از علائم رو میاوردین و بعدش توضیحات مربوطه رو مینوشتی الان اینجوری اصلا متوجه نشدم چه علامتی چه معنی میده مطلب کاملا نامفهوم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی