دیاق سپر چیست و چه کاربردی در نگهداری از سپر دارد؟

دیاق سپر چیست

یکی از مواردی که تولیدکنندگان خودروها به شدت در آن رقابت می‌کنند، ایمنی خودرو و تجهیزاتی است که در این رابطه در خودروهای خود تعبیه می‌کنند. دلیل وجود این اهمیت نیز توجه ویژه‌ای است که خریداران به این قسمت می‌دهند. قطعات مختلفی برای بالا بردن ایمنی خودروها وجود دارند که بعضی از آن‌ها به صورت یک ضرورت در تمام خودروها یافت می‌شوند و تنها کیفیت آن‌ها است که محل بحث است، و بعضی دیگر نیز به شکل آپشن در بعضی از خودروها وجود دارند و در بعضی دیگر خیر. سپر یکی از اجزای بیرونی خودرو است که علاوه بر زیبایی ظاهری که می‌تواند به خودرو بدهد، نقش بی‌بدیلی در تامین امنیت خودرو دارد. این سپر خودش به تنهایی کاربردی ندارد و دارای قطعاتی است که همراه با آن‌ها قادر است توانایی خود را افزایش دهد. مهمترین قطعه نیز در این بخش دیاق یا تیر عرضی است که ستون و اسکلت بندی سپر را تشکیل می‌دهد و از آن دسته قطعاتی است که وجود آن‌ها در هر خودرویی یک ضرورت است تا یک آپشن. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به بررسی جامع و کامل دیاق پرداخته و نقش آن را در ماشین‌ها توضیح دهیم.

دیاق سپر چیست؟

دیاق (Anti collision beam) به عنوان ستون و عضو اصلی در اسکلت‌بندی سپر شناخته می‌شود که تقویت کنندۀ مقاومت این قطعه نیز می‌باشد و استحکام آن را برابر ضربات افزایش می‌دهد. وجود دیاق در هر خودرویی یک ضرورت است و نمی‌توانید ماشینی بیابید که فاقد این عضو مهم باشد. دیاق به صورت مقطع مستطیل شکل ساخته می‌شود به‌گونه‌ای که سطح طویل یا همان طول آن، جهت تحمل نیروی وارده و سطح کم عرض آن، محل استقرار ضربه‌گیر است. سپر و در کنار آن دیاق، در تصادفات به نحوی عمل می‌کنند که نیروی وارده به خودرو را گرفته و مانع از رسیدن آن به مسافران داخل خودرو می‌شوند. به همین دلیل میزان خسارت وارده را به وضوح کمتر می‌کنند. معمولاً دیاق یا از جنس فلز بوده و یا از پلاستیک فشرده و فوم ساخته می‌شود. همچنین برای جلوگیری از زنگ زدن دیاق از یک پوشش نازک پلاستیکی استفاده می‌شود.

سپر را می‌توان مهمترین عامل مقاومت هر خودرویی در تصادفات دانست که تا میزان زیادی می‌تواند ضربه‌های وارده را دفع نموده و از خودرو محافظت نماید. اما سپر بدون دیاق، هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد، زیرا این قطعه نقش ضربه‌گیر را در سپر ایفا می‌کند.

وظیفه دیاق در خودرو

وظیفه دیاق در خودرو

دیاق وظیفه افزایش استحکام سپر و محافظت از خودرو، ایجاد مانع برای انتقال نیرو به اتاق و بدنه خودرو، کاهش انتقال لرزش به سایر قطعات خودرو و درنهایت حفظ حداکثری ایمنی سرنشینان خودرو را در زمان تصادفات برعهده دارد. فرقی نمی‌کند که یک تصادف خفیف داشته باشید یا یک تصادف شدید، دیاق در تمام موارد به کمک ما آمده و تلاش می‌کند آثار مخرب ناشی از تصادفات در کمترین میزان به سرنشینان داخلی منتقل شود.

دیاق سپر جلو جک S5

دیاق سپر جلو جک S5دیاق سپر جلو جک J5

دیاق سپر جلو جک S3دیاق سپر عقب جک J4

به دلیل همین نقش دیاق در تصافات است که پیشنهاد می‌شود بعد از هر تصادفی اقدام به چک کردن این قطعه نمایید تا در صورتی که شکسته و یا دفورمه شده باشد، به سرعت اقدام به تعویض آن نمایید. زیرا عدم توجه به این مورد می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در آینده برای شما به همراه داشته باشد و باید آن را بیش از هر چیز دیگری جدی گرفت زیرا حفظ جان سرنشنیان خودرو از هر مورد دیگری مهمتر باشد.

 

جنس دیاق سپر از چیست؟

دیاق ممکن است از مواد مختلفی ساخته شود که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. رایج‌ترین ماده‌ای که برای ساخت دیاق استفاده می‌شود، فلز است که مزیت آن در استحکام فوق‌العاده بالای آن می‌باشد، اما عیب آن نیز عدم وجود انعطاف‌پذیری در تصادفات است که این مورد بسیار نیز پارامتر مهمی است. البته اگر نگاهی به قیمت فلزات پایه بیندازید، متوجه می‌شوید که ساخت دیاق از فلز، باعث بالا رفتن هزینه‌های ساخت نیز می‌شود.

ماده دومی که از آن در ساخت دیاق بهره برده می‌شود، پلاستیک فشرده است. نوع پلاستیک فشرده‌ای که در ساخت استفاده می‌شود، تعیین کننده کیفیت دیاق است. این جنس با تزریق پلاستیک در درون دستگاه‌های مخصوص، تولید می‌شود و به علت شیوه طراحی و ساخت و مواد مصرفی، نسبت به نمونه فلزی ارزان‌تر است و به همین منظور بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرند.

نوع سوم دیاق از فایبرگلس استفاده می‌کند. میزان آسیب‌پذیری دیاقی که از فایبرگلس ساخته شده مطمئناً بیشتر از دیاقی است که از آهن و یا پلاستیک فشرده ساخته شده است. مزیت اصلی این نوع دیاق در وزن بسیار سبک آن است که باعث شده بسیاری علی‌رغم ایمنی پایین‌تر، اقدام به استفاده از آن در خودروهای خود نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی